Page 16 - Kalite Bülteni 6. Sayı
P. 16

KALİTE

         Sayı: 6 / Mayıs / 2024
     Süreçlerin Organizasyondaki Yeri

     Bir kurumun nasıl işlediğini belirleyen beş kritik unsur vardır:
     • Süreçler,
     • Organizasyon yapısı,
     • Liderlik,
     • İnsan kaynağı,
     • Performans yönetimi.
     Süreçlerin performansları değerlendirilerek, bir kurumda işlerin istenilen şekilde yürüyüp yürümediği
     hakkında kolaylıkla karar verilebilmektedir.

     Süreç- Proje Yönetimi
     Süreç ve proje yönetimi sıklıkla karıştırılır. Süreç, projeden farklı bir olgudur. Belirli bir yerde, belirli süre
     içinde, belirli bir bütçe ile net olarak tanımlanan amaçların gerçekleştirilmesine yönelik olarak planlanan
     faaliyetler bütünü olan projeyi tanımlayan temel karakteristikler:
     • Geçicilik (Her projenin bir başlangıcı ve bitişi vardır. Süreklilik arzetmez)
     • Teklik (Her proje kendine özgüdür. Bir daha aynı biçimde ve aynı koşullarda tekrarlanamaz)
     • Amaç Yönlülük (Projelerin iyi tanımlanmış amaç ve hedefleri vardır)
     Projeler değişimi sağlarken, yeni durumun idamesini süreçler sağlar. Süreç yönetiminde süreklilik vardır.
     •  Örnek vermek gerekirse;
     •  TÜRKSAT C uydusunun fırlatılması,
     Ar-Ge biriminin kurulması;
     Yeni bir üretim hattının tesisi projedir.
     •  TÜRKSAT C uydusunun işletimi,
     Ar-Ge biriminin yararlı sonuçlar almak için yapması gereken düzenli faaliyetler,
     Yeni üretim hattının işletilmesi ise süreçtir.



                          Neler Süreç                             Neler Süreç Değil
                   Eğitim vermek            Birden fazla faaliyeti içermeyen tek adımlık işler

                   Ürün üretmek             Proje faaliyetleri (proje dönemi ile başlayıp biten işler)

                   Analiz yapmak            Sistematik olmayan, her seferinde farklı yer/sıralarda yürütülen işler

                   Rapor hazırlamak         Girdi ve çıktısı kurumun diğer faaliyetleriyle ilişkilendirilemeyen işler
                   Ölçme /değerlendirme     Kuruma katma değer sağlamayan işler


     Süreç Performans Göstergeleri                            bu verilerin toplanması ve işlenmesi süreçlerinin
           Süreç performans göstergeleri; müşteri             düzenli olarak denetlenmesi gerekir.
     ihtiyaç ve beklentilerini ne derece karşıladığını              Performans      göstergeleri    hem     geçmiş
     ölçmeye yarar. Performans göstergelerine ilişkin         dönemlerle  hem  de  başka  kurumların  benzer
     verilerin toplanma ve değerlendirme maliyetlerinin       faaliyetleriyle     karşılaştırılabilir     olmalıdır.
     makul ve kabul edilebilir bir seviyede olması gerekir.   Performans      göstergelerinin     karşılaştırılabilir
     Performans bilgilerini toplama maliyeti, bilgilerden     olması için “standart tanımlar” mevcutsa bunlar
     elde edilecek olan faydadan çok olmamalıdır.             kullanılmalıdır. Bunun yanında, tanımların zaman
     Performans göstergeleri, doğru ve güvenilir verilere     içerisindeki değişimi en az düzeye indirilmelidir.
     dayanmalıdır. Bu nedenle sağlıklı bir performans         Gösterge tanımlarının değişmesi durumunda,
     bilgi    sisteminin     oluşturulması      önemlidir.    değişiklikler   açıklanmalı     ve   bu    değişimin
     Performans verilerinin hizmeti sunanların istekleri      göstergelere etkisi belirtilmelidir.
     doğrultusunda yönlendirilmesini engellemek için



      16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21