Page 16 - Kalite Bülteni 6. Sayı
P. 16
KALİTE
Sayı: 6 / Mayıs / 2024
Süreçlerin Organizasyondaki Yeri
Bir kurumun nasıl işlediğini belirleyen beş kritik unsur vardır:
• Süreçler,
• Organizasyon yapısı,
• Liderlik,
• İnsan kaynağı,
• Performans yönetimi.
Süreçlerin performansları değerlendirilerek, bir kurumda işlerin istenilen şekilde yürüyüp yürümediği
hakkında kolaylıkla karar verilebilmektedir.
Süreç- Proje Yönetimi
Süreç ve proje yönetimi sıklıkla karıştırılır. Süreç, projeden farklı bir olgudur. Belirli bir yerde, belirli süre
içinde, belirli bir bütçe ile net olarak tanımlanan amaçların gerçekleştirilmesine yönelik olarak planlanan
faaliyetler bütünü olan projeyi tanımlayan temel karakteristikler:
• Geçicilik (Her projenin bir başlangıcı ve bitişi vardır. Süreklilik arzetmez)
• Teklik (Her proje kendine özgüdür. Bir daha aynı biçimde ve aynı koşullarda tekrarlanamaz)
• Amaç Yönlülük (Projelerin iyi tanımlanmış amaç ve hedefleri vardır)
Projeler değişimi sağlarken, yeni durumun idamesini süreçler sağlar. Süreç yönetiminde süreklilik vardır.
• Örnek vermek gerekirse;
• TÜRKSAT C uydusunun fırlatılması,
Ar-Ge biriminin kurulması;
Yeni bir üretim hattının tesisi projedir.
• TÜRKSAT C uydusunun işletimi,
Ar-Ge biriminin yararlı sonuçlar almak için yapması gereken düzenli faaliyetler,
Yeni üretim hattının işletilmesi ise süreçtir.
Neler Süreç Neler Süreç Değil
Eğitim vermek Birden fazla faaliyeti içermeyen tek adımlık işler
Ürün üretmek Proje faaliyetleri (proje dönemi ile başlayıp biten işler)
Analiz yapmak Sistematik olmayan, her seferinde farklı yer/sıralarda yürütülen işler
Rapor hazırlamak Girdi ve çıktısı kurumun diğer faaliyetleriyle ilişkilendirilemeyen işler
Ölçme /değerlendirme Kuruma katma değer sağlamayan işler
Süreç Performans Göstergeleri bu verilerin toplanması ve işlenmesi süreçlerinin
Süreç performans göstergeleri; müşteri düzenli olarak denetlenmesi gerekir.
ihtiyaç ve beklentilerini ne derece karşıladığını Performans göstergeleri hem geçmiş
ölçmeye yarar. Performans göstergelerine ilişkin dönemlerle hem de başka kurumların benzer
verilerin toplanma ve değerlendirme maliyetlerinin faaliyetleriyle karşılaştırılabilir olmalıdır.
makul ve kabul edilebilir bir seviyede olması gerekir. Performans göstergelerinin karşılaştırılabilir
Performans bilgilerini toplama maliyeti, bilgilerden olması için “standart tanımlar” mevcutsa bunlar
elde edilecek olan faydadan çok olmamalıdır. kullanılmalıdır. Bunun yanında, tanımların zaman
Performans göstergeleri, doğru ve güvenilir verilere içerisindeki değişimi en az düzeye indirilmelidir.
dayanmalıdır. Bu nedenle sağlıklı bir performans Gösterge tanımlarının değişmesi durumunda,
bilgi sisteminin oluşturulması önemlidir. değişiklikler açıklanmalı ve bu değişimin
Performans verilerinin hizmeti sunanların istekleri göstergelere etkisi belirtilmelidir.
doğrultusunda yönlendirilmesini engellemek için
16