Page 18 - Kalite Bülteni 6. Sayı
P. 18
KALİTE
Sayı: 6 / Mayıs / 2024
Süreç Yönetiminin Faydaları
• Süreç yönetimi; kurum/kuruluş önceliklerine • Süreç geliştirmenin önemi, en üst seviyeden aşağı
sistematik bir yaklaşım getirir. doğru benimsetilmelidir.
• Süreç sahiplerini, müşterilerini, tedarikçilerini • Liderler, süreç geliştirme mantığının yerleştirileceği,
ve sınırlarını tanımlayarak daha iyi iletişimi ve kişilerin düzenli olarak kaliteyle ilgili araçları ve
ihtiyaçların daha iyi anlaşılmasını sağlar. teknikleri kullanabileceği bir kurumsal çevreyi
• Süreçlerin akış şemaları oluşturulacağından, yaratmalı ve geliştirmelidir
yapılan işler bir bütün halinde görülebilir. Liderler;
• Katma değersiz faaliyetler ortadan kalktığı için * Geliştirme için hangi süreci seçmeliyiz?
kaynakların ve zamanın daha etkin kullanımını * Geliştirme için hangi kaynaklara ihtiyaç var?
sağlar. * Seçilen süreci geliştirmek için uygun kişiler kimler?
• Bilgiye ulaşımı kolaylaştırır. * Süreci öğrenmek için en iyi yol nedir?
• Gereksiz bazı kontrol ve onay aşamaları elimine * Süreci nasıl geliştiririz?
edildiği için hızlı karar alma avantajı sağlar. * Geliştirilmiş süreci nasıl standartlaştırabiliriz/
• Her sürecin sahibi-müşterisi belirli olduğundan kurumlaştırabiliriz? sorularının cevabını aramalıdır.
süreçlere odaklanma müşteriye daha iyi odaklanmayı Süreç iyileştirme bir döngüdür ve değişik aşamalardan
sağlar. meydana gelen süreç iyileştirme metodolojileri
• Süreçler için hedefler konulduğundan, hedeflerin mevcuttur. Aşağıda üç aşamalı metodoloji ve bunların
gerçekleşmemesi durumunda iyileştirmeye açık alt adımları gösterilmiştir.
alanlar kolayca tespit edilmiş olur. • Birinci aşama, sürecin değerlendirilmesi
aşamasıdır. Bu aşama, ekip oluşumu ve iş bölümü,
Süreçlerin Geliştirilmesi, İyileştirilmesi sürecin sorunları ve mevcut performansın tespiti,
• Süreç geliştirme; sadece yangına müdahale etmek, müşterilerin ve uygulayıcıların/katılımcıların
ya da kriz çözmek demek değildir, işleri iyileştirmek, beklentilerinin belirlenmesi adımlarından oluşur.
sorunlar veya başarısızlıklar karşısında her zaman • İkinci aşama, sürecin analiz edilmesi aşamasıdır.
yaptığımız gibi insanları suçlamaktan vazgeçmek, Kıyaslama yoluyla en iyi uygulamaların belirlenmesi,
işimizi nasıl daha iyi yapabileceğimize bakmak sorunların nedenlerinin irdelenmesi, çözüm
demektir. seçeneklerinin ve uygulama planının oluşturulması
• Problem çözme yaklaşımı ile hareket ettiğimizde bu aşamada gerçekleştirilir. Kalite çemberleri ve
veya sadece bozuk olan şeyi düzeltmeye problem çözme teknikleri bu aşamada kullanılır.
çalıştığımızda, hatanın temel sebebini asla bulamayız • Üçüncü aşama, iyileştirme planlarının uygulamaya
veya anlayamayız. Fakat gerçek anlamda bir süreç konması aşamasıdır. Uygulama planının pilot
geliştirme uyguladığımızda; süreçte olan olayların çalışması, performans ölçümü ve hedeflenen
sebebini öğrenmeye, elde ettiğimiz verilerle sapmaları durumla karşılaştırılma ve standartlaştırma bu
azaltmaya, ürün veya hizmete katkısı olmayan aşamada yapılır.
işlemleri süreçten çıkartmaya ve müşteriyi memnun
etmeye çalışırız.
• Süreç geliştirmeye başlamak için gerekli ilk adım
üst düzey liderin süreci geliştirmeyi bir birlik ilkesi
olarak görmesidir.
18