Page 12 - Kalite Bülteni 6. Sayı
P. 12
KALİTE
Sayı: 6 / Mayıs / 2024
SÜREÇ YÖNETİMİ
Teknolojideki hızlı değişimlere dayalı olarak; kullanımdaki ürünlerin ömürlerinin kısalması, artan dış
ticaret, küreselleşme ve arzın talebi aşması gibi nedenlerle farklı bir boyuta ulaşan dünya ticaretindeki
rekabet; sektörde yer alan kuruluşları, fonksiyona dayalı organizasyon yapılarından, müşteri odaklı
süreçlerle yönetilen organizasyon yapılarına doğru değişime zorlamıştır.
Kamu ya da özel sektör kurum/kuruluş/işletmelerin giderek artan oranda, tüm fonksiyonlarıyla
müşteri/hizmet alan odaklı yaklaşımlara yoğunlaştığı günümüz iş yaşamında, süreçlerle yönetim;
örgütlerin tüm faaliyetlerini hizmet alan/müşteri istek/beklentileri üzerine kurmasının bir yolu olarak
ortaya çıkmakta ve uygulandığı kuruluş/işletmelerde rekabet avantajı sağlamaktadır. Bu doğrultuda üretim
ve hizmet kurum/işletmeleri de süreçlerle yönetim uygulamalarına gereksinim duymaktadır.
Çoğu zaman bir kuruluşta kuyrukta geçirilen uzun süre ya da yoğunluktan kaynaklanmayan
gereksiz beklemeler; oradaki görevlilerin yavaş çalışması yüzünden değil, sürecin yanlış tasarımından
dolayıdır. Müşterinin beklentisini karşılamayan, katma değeri olmayan işlerin yapılması, çevrim veya işlem
zamanının uzaması, hatalı çıktılar gibi durumlar, oradan hizmet alanın memnuniyetsizliğini yaratmaktadır.
Bu durum, orta ve uzun vadede, giderek azalan gelir, kar ve pazar payı demektir ve ancak süreçlerin iyi
yönetilmesiyle önlenebilir. Süreçlerle yönetimde amaç; tüm süreçlerin etkili, verimli yürütülmesi ve en
düşük maliyetle faaliyetlerin yapılmasını sağlamaktır. Ayrıca, süreç temelli çalışmada, katılıma öncelik
verilip, çalışanların fikir ve önerilerine gereksinim duyulduğundan, fikir ve önerilerine değer verilen
çalışanlar, daha motive olarak çalışmakta ve işlerini daha çok benimsemektedirler. İnsana önem veren bu
yaklaşımda kişiler, gerekli eğitimleri alarak kendilerini geliştirme ya da becerilerine daha uygun görevlere
gelme fırsatına da sahiptirler. Tüm bunlar kuruma bağlılığı artıran unsurlardır. Süreçlerle yönetimin diğer
getirileri ise; ulaşılmak üzere açıkça tanımlanmış beklenti ve hedefler, basitleştirilmiş prosedürler, açık ve
net iş tanımları, bireysel otoritenin artması ve beceri gelişimidir.
Süreç
Süreç, proses kelimesinin karşılığı olarak dilimize girmiştir. Hizmet alan/müşteri için bir değer oluşturmak
üzere; bir grup girdi alarak, bunlardan çıktılar elde etmeyi amaçlayan,
• Tanımlanabilen, tekrarlanabilen,
• Sınırları konulabilen,
• Ölçülebilen,
• Bir sorumlusu olan,
• Hiyerarşik yapının aksine yatay,
• Fonksiyonlar (birimler) arası eylem ve işlemler dizisidir.
Diğer bir tanımıyla süreç; gerekli kaynakları kullanarak girdileri çıktılara dönüştüren faaliyetler dizisidir.
Örnek: Kek Süreci
Girdiler İşlemler Sonuç / Çıktı
Un, Yumurta, Şeker, Karıştırma: Miktar / Sıralama Güzel pişmiş ve
Kabartma Tozu, Yağ Çırpma: Uygun Kıvam kabarmış KEK
Vanilya, Fırın, Kek Tarifi Pişirme: Süre / Pişirme
Derecesi
12