Page 9 - Kalite Bülteni 6. Sayı
P. 9

KALİTE

                                                                                                     Sayı: 6 / Mayıs / 2024
                          ISO ve ISO 9001-2015 NEDİR ?




          ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemleri-Şartlar Standardı, ISO (Uluslararası Standardizasyon Kuruluşu)
    tarafından, 2015 yılında güncellenerek uygulamaya sokulan ve uluslararası geçerliliği olan bir belgelendirme
    standardıdır.


          ISO ulusal standard kuruluşlarının (ISO üyesi kuruluşlar) dünya çapında bir
    federasyonu olup uluslararası standart hazırlama çalışması genelde ISO teknik
    komiteleri aracılığı ile yapılır.


          ISO 9000 standard serisi ilk olarak 1987 yılında ISO tarafından uluslararası standart olarak yayınlandı.
    İlk değişiklik 1994 yılında, büyük değişikliklerin ilki ise 2000 yılında yapıldı. Diğer küçük değişiklikler 2006
    ve 2008 yıllarında, ikinci büyük değişiklik ise 2012 yılında yapıldı. 2015 yılında ISO 9000 serisinde kapsamlı
    bir değişiklik uygulamaya sokuldu. Bu değişiklikler ile kullanıcıların faaliyetlerine katma değer sağlanması
    amaçlanmıştır.

          ISO 9001; Standardının Amacı                                ISO 9001; Standardının Özellikleri
        Kalite Yönetimi için bir çerçeve oluşturmak                 ISO 9001, uluslararası geçerliliği olan KYS
        Kuruluşlar arası güven ortamı sağlamak                 standardıdır.

        Proseslerin yöneltilmesi ile ürün/hizmetlerde               Bu standard, ürünlerin sağlaması gereken
   kaliteyi,  sürekliliği  ve iyileştirilmeyi sağlamak,        özellikleri değil, ürünlerin üretildiği sistemin
        Hizmet     alanlara/müşteriye      karşı    ürün/      sağlaması gereken şartları tanımlar.
   hizmetlerde kaliteyi ve tutarlılığı gerçekleştirmek,             ISO 9001 belgesi alan bir işletmede; üretim,
   beklentileri karşılamak.                                    bakım,  kalite  kontrol,  satın  alma,  depolama
                                                               ve sevkiyat faaliyetleri kontrol altına alınmış,
                                                               faaliyetlerin nasıl yürütüldüğü, çalışanların yetki ve
                                                               sorumlulukları netleştirilmiş demektir.
                                                                    KYS, ölçek, büyüklüğü her ne olursa olsun tüm

                                                               işletmelerde uygulanabilir ve fayda sağlar.
                                                                    Katılımcı ve süreç tabanlı bir kalite, yönetim
                                                               anlayışını benimser.



     ISO 9001-2015; YAPI
     ÜST YÖNETİM/LİDERLİK
          Üst yönetim sahiplenmesi ve liderlik kavramı
     İYİLEŞTİRME

          Sürekli iyileştirme ve özellikle her zaman iyileştirme vurgusu
     UYGULAMA
         Uygulanamayan ve hizmet üretimini etkilemeyen sürecin kapsam dışı bırakılabilmesi
     MÜŞTERİ/HİZMET ALAN MEMNUNİYETİ
          Müşteri/hizmet alanların beklentilerinin anlaşılması ve aşılmasına odaklanma
     KAYNAK YÖNETİMİ
          Kaynakların temini için planlama yapılması





                                                                                                                  9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14