Page 9 - Kalite Bülteni 6. Sayı
P. 9
KALİTE
Sayı: 6 / Mayıs / 2024
ISO ve ISO 9001-2015 NEDİR ?
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemleri-Şartlar Standardı, ISO (Uluslararası Standardizasyon Kuruluşu)
tarafından, 2015 yılında güncellenerek uygulamaya sokulan ve uluslararası geçerliliği olan bir belgelendirme
standardıdır.
ISO ulusal standard kuruluşlarının (ISO üyesi kuruluşlar) dünya çapında bir
federasyonu olup uluslararası standart hazırlama çalışması genelde ISO teknik
komiteleri aracılığı ile yapılır.
ISO 9000 standard serisi ilk olarak 1987 yılında ISO tarafından uluslararası standart olarak yayınlandı.
İlk değişiklik 1994 yılında, büyük değişikliklerin ilki ise 2000 yılında yapıldı. Diğer küçük değişiklikler 2006
ve 2008 yıllarında, ikinci büyük değişiklik ise 2012 yılında yapıldı. 2015 yılında ISO 9000 serisinde kapsamlı
bir değişiklik uygulamaya sokuldu. Bu değişiklikler ile kullanıcıların faaliyetlerine katma değer sağlanması
amaçlanmıştır.
ISO 9001; Standardının Amacı ISO 9001; Standardının Özellikleri
Kalite Yönetimi için bir çerçeve oluşturmak ISO 9001, uluslararası geçerliliği olan KYS
Kuruluşlar arası güven ortamı sağlamak standardıdır.
Proseslerin yöneltilmesi ile ürün/hizmetlerde Bu standard, ürünlerin sağlaması gereken
kaliteyi, sürekliliği ve iyileştirilmeyi sağlamak, özellikleri değil, ürünlerin üretildiği sistemin
Hizmet alanlara/müşteriye karşı ürün/ sağlaması gereken şartları tanımlar.
hizmetlerde kaliteyi ve tutarlılığı gerçekleştirmek, ISO 9001 belgesi alan bir işletmede; üretim,
beklentileri karşılamak. bakım, kalite kontrol, satın alma, depolama
ve sevkiyat faaliyetleri kontrol altına alınmış,
faaliyetlerin nasıl yürütüldüğü, çalışanların yetki ve
sorumlulukları netleştirilmiş demektir.
KYS, ölçek, büyüklüğü her ne olursa olsun tüm
işletmelerde uygulanabilir ve fayda sağlar.
Katılımcı ve süreç tabanlı bir kalite, yönetim
anlayışını benimser.
ISO 9001-2015; YAPI
ÜST YÖNETİM/LİDERLİK
Üst yönetim sahiplenmesi ve liderlik kavramı
İYİLEŞTİRME
Sürekli iyileştirme ve özellikle her zaman iyileştirme vurgusu
UYGULAMA
Uygulanamayan ve hizmet üretimini etkilemeyen sürecin kapsam dışı bırakılabilmesi
MÜŞTERİ/HİZMET ALAN MEMNUNİYETİ
Müşteri/hizmet alanların beklentilerinin anlaşılması ve aşılmasına odaklanma
KAYNAK YÖNETİMİ
Kaynakların temini için planlama yapılması
9