Page 7 - Kalite Bülteni 6. Sayı
P. 7
KALİTE
Sayı: 6 / Mayıs / 2024
Özetle PUKÖ döngüsünün
kesintisiz çevriminin
sağlandığının gösterilmesi
gerekmektedir.
Kurum İç Değerlendirme Raporu (KİDR)
KİDR, YÖKAK tarafından geliştirilen Kurumsal Dış Değerlendirme Programı kapsamında, yine YÖKAK
tarafından oluşturulan Kılavuzda yer alan ilke ve ölçütlere uygun olarak, yükseköğretim kurumlarınca
hazırlanan, kendi süreçlerini kanıtlarını sunarak değerlendirdikleri bir öz veya diğer bir ifadeyle iç
değerlendirme raporudur.
Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) KİDR 3.2 Kılavuzunda da belirtildiği üzere; Kurum İç Değerlendirme
Raporu (KİDR), kurumun yıllık iç değerlendirme süreçlerini izlemek, Değerlendirme Programlarında
(Kurumsal Dış Değerlendirme, Kurumsal Akreditasyon, İzleme ve Ara Değerlendirme) esas alınmak üzere
her yıl Kurum tarafından hazırlanır. Bu konudaki mevzuatın bir gereği olarak YÖKAK’a sunulan bu rapor,
aynı zamanda kamuoyu ile de paylaşılır. Kılavuza göre katılımcı süreçlerle ve ortak akılla hazırlanan KİDR,
kurumun öz değerlendirme çalışmalarının en önemli çıktısıdır. Hazırlanan bu raporla kurum, güçlü
ve gelişmeye açık yönlerini tanımlamanın yanı sıra zayıf yönlerinin de farkına vararak onları iyileştirme
adımlarını atma fırsatını yakalar. Ayrıca raporla ulaşılan bulgular kurumun iyileştirme süreçlerine de katkı
sağlar. Olgunluk düzeyi yüksek bir KİDR için; yıl içinde kalite yönetim/güvence sistemi ve bu sistemin iç
değerlendirmesine yönelik faaliyetlerin etkin bir biçimde gerçekleştirilmesi gerekir.
Kurum İç Değerlendirme Raporu (KİDR), YÖKAK Değerlendirme Ölçütleri, Kurum İç Değerlendirme
Raporu Hazırlama Kılavuzu, YÖKAK Dereceli Değerlendirme Anahtarı (Rubrik) ve önceki yıllara ait KİDR’ler
ile dış değerlendirme raporları dikkate alınarak, Kalite Güvencesi Yönetim Bilgi Sistemi (KGYBS) üzerinden
hazırlanır. Raporda yer alan bilgiler; ona ait çeşitli belgeler ve kanıtlarla desteklenir.
Raporun hazırlık süreci, kurumun Kurumsal Dış Değerlendirme, Kurumsal Akreditasyon, İzleme ve Ara
Değerlendirme süreçlerinden en üst düzeyde fayda görmesi için, önemli fırsatlardan biridir. Bu açıdan YÖKAK
tarafından oluşturulan Kılavuzda (Kurum İç Değerlendirme Raporu Hazırlama Kılavuzu), KİDR’ın, paydaşlarla
iletişim ve iş birliğini sağlama, öz değerlendirme çalışmaları ve kalite güvencesi kültürünü yaygınlaştırma ve
içselleştirme aracı olarak kullanılması istenir. Raporun hazırlanma sürecinde; çalışmalarda kapsayıcılık ve
katılımcılık ile kalite komisyonu çalışmalarında şeffaflığı sağlayarak, bürokratik veri yönetimi yerine süreç
yönetimi yaklaşımını benimseyerek, sürekli eğitim çalışmalarıyla destekleyerek KİDR’in kurumun kalite
süreçlerine katkısının artırılması amaçlanmakta ve yükseköğretim kurumlarından bu beklenmektedir.
Kılavuzda içerik başlığı altında KİDR içeriğinin ne olacağı tanımlanmakta ve KİDR’de yükseköğretim
kurumunun iç kalite güvencesi sisteminin olgunluk düzeyinin irdelenmesi istenmektedir. Bu kapsamda
kurumdan;
• Değerleri, misyon ve hedefleriyle uyumlu olarak; kalite güvencesi sistemi, eğitim ve öğretim, araştırma ve
geliştirme, toplumsal katkı ve yönetim sistemi süreçlerinde sahip olduğu kaynakları ve yetkinlikleri nasıl
planladığı ve yönettiği,
• Kurum genelinde ve süreçler bazında izleme ve iyileştirmelerin nasıl gerçekleştirildiği,
• Planlama, uygulama, izleme ve iyileştirme süreçlerine paydaş katılımının ve kapsayıcılığın nasıl sağlandığı,
• İç kalite güvencesi sisteminde güçlü ve iyileşmeye açık alanların neler olduğu,
• Gerçekleştirilemeyen iyileştirmelerin nedenleri,
• Yükseköğretimin hızlı değişen gündemi kapsamında kurumun rekabet avantajını koruyabilmesi için kalite
güvencesi sisteminde sürdürülebilirliği nasıl sağlayacağı
Sorularını kanıta dayalı olarak yanıtlaması beklenmektedir.
7