Page 10 - Kalite Bülten Sayı 7
P. 10
KALİTE
Sayı: 7 / Kasım / 2024
1. Liderlik
Toplam Kalite Yönetiminin önemle üzerinde durduğu en temel unsurlardan biri liderliktir. Yönetici ve
lider kavramları arasındaki ayrımı kabul eden bu sistem ve insan odaklı yönetim anlayışı, yöneticinin lider
olma yolundaki sorumluluklarını ortaya koyar. Bu kriter, tüm liderlerin faaliyetlerini ve davranışlarını
araştırır. Üst düzey yöneticilerin açık bir amaç oluşturma, kalite değerleri ve kuruluş hedefleri
yaratmadaki ve bunların uygulanmaya geçirilmesi için gerekli yapıyı ve yönetim sistemini oluşturmadaki
rollerini değerlendirir. Üst düzey yöneticilerin bu konularda yalnızca yazılı ya da sözlü bildirimlerde
bulunmakla yetinmeyip, kişisel olarak bu konuların içinde yer almalarını ve hareketlerinin de bu yönde
olması gereğini vurgular. Ayrıca, tüm liderler ve orta düzey yöneticilerin, amacı ve değerleri ne ölçüde
iletebildiklerini ve pekiştirdiklerini, müşterilerle ve tedarikçilerle olan ilişkilerde bu kişilerin ne kadar aktif
rol aldıklarını da araştırır. Mükemmel liderler, vizyonu ve misyonu geliştirirler ve onların
gerçekleştirmesini kolaylaştırırlar. Kalıcı başarı için gerekli olan kurumsal değerleri ve sistemleri
geliştirirler bunları faaliyetleri ve davranışları ile yaşama geçirirler. Değişim dönemlerinde, amacın
tutarlılığını sağlarlar. Böylesi liderler, gerektiğinde, kuruluşun yönünü değiştirebilirler ve izlenmesi için
diğerlerini cesaretlendirirler.uygunsuzların çoğunluğu dökümantasyon koşulları ile ilgili olup on sırasıyla
iş ta in tam olarak uygulanamaması izlemektedir.
2. Politika ve Strateji
Mükemmel kuruluşlar, içinde yer aldığı pazarı ve sektörü göz önünde tutan paydaş odaklı bir strateji
geliştirerek misyon ve vizyonlarını hayata geçirirler. Stratejiyi gerçekleştirmek için politikalar, planlar,
amaçlar, süreçler oluştururlar ve uygularlar. Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara
odaklanmış bir strateji ile bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler
yoluyla gerçekleştirmektedir.
Politika ve strateji kriteri kapsamında aşağıdaki dört alt kriter göz önünde bulundurulmalıdır:
Politika ve strateji, paydaşların mevcut durumdaki ve gelecekteki gereksinim ve beklentilerini temel
almalıdır
Politika ve strateji, performans ölçümü, araştırma, öğrenme ve dış faaliyetlerden elde edilen bilgileri
temel almalıdır.
Politika ve strateji oluşturulmalı, gözden geçirilmeli ve güncelleştirilmelidir.
Politika ve strateji duyurulmalı ve kilit süreçler yoluyla yayılımı gerçekleştirilmelidir.
3. Çalışanlar
Bu kriter; doğru insanların seçilip işe alınması, çalışanların bilgi birikimi, beceri, yetkinliklerinin;
kuruluşun mevcut ve gelecekteki yeterlik gereksinimlerine uygun aynı zamanda uyumlu hale getirilmesi
ve zenginleştirilmesi ile ilgilenir.
Mükemmel kuruluşlar, çalışanların bilgi birikimlerini ve tüm potansiyellerini bireysel düzeyde, ekip
düzeyinde ve kuruluşun bütününde yönetir, geliştirir ve özgürce kullanmalarını sağlarlar. Tüm
çalışanlara adil ve eşit davranır, onların faaliyetlere katılımını sağlar ve onları yetkilendirirler. Beceri ve
bilgi birikimlerini kuruluşun çıkarları doğrultusunda kullanmaları için çalışanlarına önem vererek, onları
tanıyarak ve başarılarını takdir ederek, motive eder ve sürekli katılımlarını sağlar.
8