Page 119 - SAYI 28
P. 119

Namaz, insanın vasıtasız olarak El-Aziz olan  dünyasında insanı fiziki yapısına indirgeyerek be-
             Allah’ın huzuruna kabulünü sağlayarak kişiye üs-  deni, midesi ve şehveti üzerinden tanımlanmasına
             tünlük, şeref, izzet ve ayrıcalık bahşeder. Her gün  bir başkaldırıdır. Yıllık ruh bakımı olan bu ayda ne-
             beş defa ilahi huzura çıkararak her tarafa dönme  lerin orucu bozduğu ile ilgilendiğimiz kadar mümin
             potansiyeline sahip olan kalbi Allah’ta sabitler. Dün-  kimliğimizi, insani kişiliğimizi nelerin bozduğuyla
             yanın farklı bölgelerindeki inananları tek bir kıble-  da ilgilenmeliyiz.
             ye ve hedefe yönelterek aralarında birlik ve bera-  anlamı yoktu. Kur’an’ın bu ayda inmeye başlaması
                                                                 Cahiliye Dönemi’nde Ramazanın bir değeri ve
             berlik ruhu sağlar.
 Dr. Öğr. Üyesi   kültürfiziğe, oruç diyete, ramazan festivale, ha-  «Ramazan ayı, insanlara yol gösterici, doğru-
                İbadetlerin ruhu ölünce ibadet âdete, namaz  bu ayı şereflendirmiştir.
 Resul ERTUĞRUL  c-umre dinsel turizme ve seyahate, Ramazan  nun ve doğruyu eğriden ayırmanın açık delilleri
             Bayramı şeker bayramına, Kurban Bayramı da et  olarak Kur’an’ın indirildiği aydır. Öyle ise içinizden
             bayramına indirgenmiş olur. Şekil dindarlığı da  kim bu aya ulaşırsa onu oruçla geçirsin.» (Bakara
             insanlarda ahlak üretemez olur. Bu nedenle iba-  2/185).
             det-ahlak ilişkisini sürekli canlı tutmalıyız. İş, tica-  Ayetten anlaşıldığı gibi Kur’an indiği zamana,
             ret, üretim, hayâ vb. alanlarda ahlaki yozlaşmadan  mekâna ve şahsa değer katıyor. Bizim aklımıza, bi-
             kurtulmak için Kur’an’ı ve sünneti ahkam kaynağı  lincimize ve hayatımıza inince de bizim her günü-
             olarak okuduğumuz kadar ahlak kaynağı olarak  müzü  bir  ömre  bedel  kılacaktır.  Ramazan  geldiği
             yeniden okumalıyız. Bedenimizin, irademizin, çev-  hâlde onun sebebi hikmeti olan Kur’an hayatımıza
             remizin, yeryüzünün, kâinatın ve sahip olduğumuz  yansımadıysa Ramazan’a erişememişiz demektir.
             her şeyin bize emanet olduğu bilincini yakalamalı-  “Ey insanlar! Size Rabbinizden bir öğüt, gönül-
             yız.                                             lerdekine bir şifa, müminler için bir hidayet ve
                Kuran’da oruç anlamında savm ve sıyâm keli-   rahmet gelmiştir. Söyle (onlara), Allah’ın bu lütuf ve
             meleri kullanılıp bu kelimeler türevleriyle birlikte  rahmetiyle, bu (Kur’an) ile sevinsinler: (sevinsinler
             on üç yerde geçmektedir. Savm ve sıyâm, kelime  ki,) bu (vahiy) onların toplayıp biriktirdiği her şey-
             anlamı itibariyle mide ve ferc şehvetine karşı insa-  den çok daha değerlidir!” (Yunus 10/57-58).
             nın kendisini tutması anlamına gelmektedir. Savm    Ayetten de anlaşıldığı gibi Allah’ın gökten kulla-
             Hz. Meryem’in susma orucu adaması ile ilgili olarak  rına uzattığı rahmet ipi, onun rahmetinin en büyük
             geçer (Bk. Meryem 19/26) ve konuşmaktan kendini  eseri ve manevi rızık olan Kur’an, maddi nimetler-
             tutmayı ifade eder. Zulümler ve kötülükler insanın  den kat kat üstündür. Allah’ın insana tenezzül bu-
             kendisini tutamamasından kaynaklanır. Oruç bizi  yurarak onunla konuşması en çok sevineceği bir
             tutsun diye oruç tutarız. Etkisi bütün seneye ya-  lütuftur. O  halde böyle bir lütfa mazhar olan mü-
             yılsın diye senenin bir ayını ruh bakımına ayırırız.  minlerin sabahleyin uyandıklarında ilk yapacakla-
             Bu şekilde oruç, dürtülerimizi aklın kontrolü altına  rı, o günün sevinçli ve huzurlu geçmesini sağlamak
             alma yetimizi kuvvetlendirir, dirençli bir irade gücü  için  Kur’an’dan  birkaç  ayet üzerinde düşünerek
             ve irade özgürlüğü kazandırır. Oruç tutanlar bütün  güne başlamak olmalıdır. Kur’an’ın nüzulünün baş-
             azalarına özellikle dijitalleşen dünyada parmakla-  ladığı ilk beş ayet o geceyi bin aydan, bir ömürden
             rına oruç tutturmalı ve kalp kırmamalıdırlar.     daha değerli yaptığı gibi o miktarda ayetin anlaşıldı-
                “Ey inananlar, günahlardan sakınıp arınmanız,  ğı her gün Kadir Gecesi mesabesinde olacaktır. Bu-
             sorumlu ve duyarlı bir mümin olmanız için oruç  nun yanında Ramazan’a değer katan, o ayı oruçla
             sizden öncekilere farz kılındığı gibi size de farz kı-  geçirmemizi sağlayan ve Allah’ın kendisiyle sevin-
             lındı.” (Bakara 2/183).                          memizi öğütlediği Kur’an, Ramazan Bayramı’nın da
                Ayetten anlaşıldığı gibi oruç ibadetinin hikmeti  sebebini oluşturmaktadır. O halde Ramazan Bayra-
             kişiyi “sorumluluk bilinci” manasına gelen takvaya  mı Kur’an bayramıdır, Allah’ın bizimle konuşmaya
             ulaştırmasıdır. İnsanın Allah’a, kendine ve bütün  başlamasının bayramıdır. Kurban Bayramı da sev-
             varlığa karşı sorumlu olduğu şuurunu kazandır-   diğimiz şeyleri Allah yoluna kurban ederek Allah’a
             masıdır. Korunma kök manasına sahip olan ve  yakınlaşmamızın bayramıdır. Her iki bayram da bir
             Kur’an’da 200’ü aşkın yerde geçen takva kelimesi  ibadetten sonra kutlanmaktadır ve bunlar ahiret-
             çoğunlukla  ahlakla  ilgili bağlamda yer almasına  teki gerçek bayramın hazırlığıdır. Binlerce şeyin
             rağmen  dini kültürümüzde anlam kaymasına uğ-    kulu kölesi olmak yerine Allah’a kul olma şeref ve
             ramıştır.                                        hürriyetine erenlerin sonsuz özgürlük diyarı olan
                Ramazan iç dünyamızda yolculuğa çıkıp hatala-  cennette kutlayacakları sonsuz bayramın prova-
             rımızı fark edip kendimizi dirilteceğimiz, niyetimi-  sıdır. Dünyanın bayramı üç gün ahiretin bayramı
             zi sağlamlaştıracağımız, Allah ile olan misakımızı  sonsuz olur. Biz ömrümüzü Allah’a adarsak Allah
             yenileyeceğimiz ve çocuklarımıza maddeden daha  da sonsuz özgürlük diyarı olan cennetinde bizle-
             değerli şeylerin olduğunu hissettireceğimiz birey-  re sonsuz bayram yaşatacaktır. Cennetin en güzel
             den aileye ve daha sonra topluma yansıyan ihya  bayramı da bütün güzelliğin kaynağı olan, güzeller
             günleridir.                                      güzeline, Yüce Rabbimize yakın olabilmektir.
                Ramazan, görselliğin hâkim olduğu günümüz

                                                                                                         117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124