Page 116 - SAYI 28
P. 116

Doç. Dr.


                                                               Ahmet ÖZKAN




                                                               İlahiyat Fakültesi





        BAYBURT TASAVVUF GELENEĞİNİN KÖKENLERİ


        Ahi Emir Ahmed Zencanî (Bayburdî)





                         Kadim bir geçmişe ve geleneğe sahip  ikamet etmiş olmalıdır. Bir başka ihti-
                     olan Bayburt, tarih boyunca üzerinde  mal de Emir Ahmed’in bizzat kendisinin
                     yaşayan milletlerin kültürünü özümse-    değil atalarının Zencan ile bir ilgilerinin
                     miş, Selçuklu ve Osmanlı Dönemlerinde  olmasıdır.
                     medreselerin kurulması, Ahilik teşki-       Ahi Emir Ahmed çok genç yaşlarda
                     latının  ve  Mevleviliğin  yayılmasıyla  bir  Hz. Mevlana’ya büyük hayranlık duy-
                     ilim, kültür ve ticaret şehri hâline gel-  maya  başlar.  Bayburt’tan  Konya’ya  gi-
                     miştir.  Bu  yazımızda  Bayburt  şehrinin  derek hazretin elini öpme isteğini anne
                     kadim bir geleneği olan tasavvuf kül-    babasına bildirse de kendisine izin ver-
                     türünün önemli isimlerinden Ahi Emir  mezler. Bir gece yine bu istek ve arzuyla
                     Ahmed Zencanî’yi tanımaya çalışacağız.  En’am Suresi’ni okuyup yatar. Rüyasın-
                         13. yüzyılın ikinci yarısı ve 14. yüzyılın  da daha önce seyyahlardan ve mürit-
                     ilk yarısında yaşayan Ahi Emir Ahmed’in  lerden  işittiği  şekliyle  Hz.  Mevlana’nın
                     hayat yolculuğu Buhara’da başlar. Ahi  evlerine geldiğini görür. Hemen yanına
                     Emir Ahmed, daha sonra Azerbaycan’a  giderek ona tazim gösterir. Hazret, Emir
                     ve ardından da Bayburt’a gelerek bura-   Ahmed’i göstererek “Bu Mevlevi şeyhi-
                     ya yerleşir. İsminden ve tarihî kaynakla-  dir.” der. Bu rüyanın etkisiyle Mesnevi
                     rın verdiği bilgilerden hareketle şehrin  okumaya başlayan Emir Ahmed, bazı
                     yöneticilerinden olduğunu anlıyoruz.  hediyeler hazırlayarak Konya’ya gönde-
                     Menâkıbu’l-Ârifîn adlı eserde “Ahi Emir  rir ve hâlini arz eder. Hz. Mevlana ona
                     Ahmed Bayburdî” şeklinde kaydedil-       hilafet şeceresini gönderir ve müritliğe
                     miştir. İsminde geçen “Zencanî” nisbesi  kabul ettiğini beyan eder. Mevlevi çevre-
                     muhtemelen bugün İran topraklarında  leriyle yakın dostluklar kuran Ahi Emir
                     bulunan ve Türk boylarının Anadolu’ya  Ahmed, Hz. Mevlan’nın oğlu Sultan Ve-
                     göçleri sırasında bir geçiş yeri olarak  led’in sevgi ve saygısını kazanır. Sultan
                     kullandıkları Zencan şehrinden gel-      Veled ona bir mektup yazarak “Zekiyüd-
                     mektedir. Buhara’dan Anadolu’ya gel-     dîn” sıfatıyla kendisinden bahseder ve
                     diği ve Uygur Türklerinden olduğu ka-    onu şu sözleriyle överek Konya’ya davet
                     bul edilen Ahi Emir Ahmed, Anadolu’ya  eder;
                     ulaşmadan önce Zencan’da bir müddet


               114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121