Page 117 - SAYI 28
P. 117

“Ey cihanda ihtiyar ve gencin huzur  cit yaptıran Emir Ahmed’in bu yapıları
                    ve selametle sığındığı ünlü Ahi, Tanrı da-  bugün maalesef ayakta değildir. Bayburt
                    ima sevinçli olasın diye sana dünya ve  şehir merkezinde bulunan kümbet onun-
                    ahiretin haşmetini verdi. Tanrının sana  la aramızdaki tek bağ mahiyetindedir.
                    verdiği o nimetin şükrânesi olarak bu ta-    Konuyla ilgili başka bir boyut ise Si-
                    rafa gel. Senin sadakatin ve aşkının vas-  vas’ta Ahi Emir Ahmed Zaviyesi, türbesi
                    fını  işitmişizdir.  Hepimiz  senin  yüzünü  ve vakıflarının bulunmasıdır. Bu konuda
                    candan dilemekteyiz. Lütfet, çabuk gel!..”   yapılan çalışmalarda, kurulan zaviye ve
                        Hz. Mevlana  ile başlayan,  onun  oğlu  vakıfların Bayburtlu Emir Ahmed Zen-
 Doç. Dr.           Sultan Veled ile devam eden ve Ulu Arif  canî’ye ait olduğu tespit edilmiştir. Bu hu-
                                                              sus Emir Ahmed’in Bayburt’tan sonra Si-
                    Çelebi’ye ulaşan Ahi Emir Ahmed’in Mev-
 Ahmet ÖZKAN        levilik intisabı böylece üç kuşak devam  vas’a gittiği veya burada bir süre ikamet
                    eder. Mevlana’nın torunu Ulu Arif Çelebi  ettiğini düşündürmektedir. Başka bir
                    muhtemelen H. 715 tarihinde Bayburt’a  ihtimal ise Emir Ahmed’in Sivas’a gitme-
                    gelerek Emir Ahmed’in hanesinde birkaç  den orada zaviye ve vakıflar tesis etmiş
                    gün misafir olur. Çelebî’nin meşhur ese-  olmasıdır.
                    ri Menâkıbu’l-Ârifîn’den öğrendiğimiz bu     14. yüzyılda Bayburt’ta Emir Ahmed
                    ziyarete Erzurum, Bayburt ve çevresinin  Zencanî’nin faaliyetleri şehrin hem Ahi-
                    valisi ve Yakutiye Medreselerinin banisi  lik hem de  Mevlevilik tarihinin  dönüm
                    olan Hoca Yakut’un da iştirak ettiğini an-  noktası olarak kabul edilmelidir. Sonra-
                    lıyoruz.                                  ki süreçte Mevleviliğin zayıfladığı ancak
                        Tasavvuf geleneğimizin en önemli  Ahilik geleneğinin güçlü bir şekilde de-
                    tarikatlarından Mevleviliğe intisabı ve  vam ettiği söylenebilir. Bayburt sonraki
                    aynı zamanda bu irfan geleneğinin şekil-  yüzyıllarda da bu geleneği devam ettir-
                    lendirdiği Ahilikte yönetici olmasıyla Ahi  miş ve bağrında birçok gönül eri yetiş-
                    Emir Ahmed, Bayburt’un tasavvufi biriki-  miştir.
                    minde önemli bir role sahiptir. Yaşadığı
                    dönemde kendisine ait bir zaviye ve mes-















































                                                                                                         115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122