Page 111 - SAYI 28
P. 111

Dijital Bağımlılık ve Asosyallik







































                      Bugün çocuk ve gençlerin hatta yetiş-   kan Kovid-19 veya Koronavirüs Pandemisi
                  kinlerin günlük yaşamın önemli bir kısmın-  / Salgını, son 100 yılın en büyük sağlık so-
                  da cep telefonu ve internetten ayrı yaşaya-  runlarındandır. İki yılı aşkın süredir tüm
                  mayıp birer dijital bağımlıya dönüştüğüne  dünyada etkili olan ve insanların hayat-
                  çoğu kez şahit oluruz. Dijital bağımlılar akıl  larını baştan aşağı değiştiren bir salgın
                  ve bilim ışığında, doğru ve güvenilir bilgiye  özelliği göstermektedir. Kovid-19 virüsüne
                  erişmekten çok hızlı ve yaygın olanı tercih  Türkiye’de bugüne kadar 14,5 milyon kişi
                  etmektedir. Söz yerindeyse uzaktan eğitim  yakalanmış, 96.300’ü vefat etmiştir. Virü-
                  yer  ve  zamandan  bağımsız  esnek  ve  ya-  se yakalanma oranı dünyada 450 milyonu
                  şam boyu öğrenme fırsatları sunarken di-    aşmıştır. Dünya üzerine 6 milyondan fazla
                  jital bağımlılık riski de içermektedir. Diğer  insan bu salgına bağlı olarak vefat etmiştir.
                  taraftan uzaktan eğitim ile ilgili en büyük    Kovid-19 salgınının en çok etkilediği
                  endişelerden biri ise yüz yüze etkileşimin  alanlardan biri de eğitimdir. Nitekim dün-
                  azalmasıdır. Dijital bağımlılık ile beraber  yada olduğu  gibi Türkiye’de  de salgının
                  çevrim içi ortamlarda fazla bulunma asos-   seyrine bağlı olarak sokağa çıkma kısıtla-
                  yal bireyler olmaya yol açmaktadır. Bilim  maları uygulanmış ve eğitim-öğretim faali-
                  insanları dijital öğrenme ortamlarında et-  yetleri bazen uzaktan bazen de yüz yüze ve
                  kileşimi artırmanın yollarını aramaktadır.  uzaktan (hibrit) yürütülmüştür. Dolayısıyla
                  Sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik tekno-  salgın  koşullarında  uzaktan  eğitime  daha
                  lojileri etkileşimi artırıcı gelişmeler arasın-  fazla iş düşmüştür. Dünya üzerine 1.5 mil-
                  dadır.                                      yar, ülkemizde ise yükseköğrenim öncesi
                      Dünyanın yaşadığı hızlı nüfus artışı,  18 milyon öğrenci salgından etkilenmiş ve
                  ekonomik sorunlar, doğal afetler, savaş-    15 milyona yakın öğrenci uzaktan eğitim ile
                  lar ve son zamanların en fazla üzerinde  öğrenim yaşamlarını sürdürmüştür. Bu ge-
                  durulan konularından olan salgın gibi ko-   lişme çevrim içi ve uzaktan eğitim alanını
                  şullar uzaktan ve dijital eğitimi daha da  ve ticari anlamda sektörünü büyük çapta
                  önemli bir hâle getirmiştir. 17 Kasım 2019  geliştirmiştir.
                  tarihinde Çin’in Vuhan kentinde ortaya çı-


                                                                                                         109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116