Page 108 - SAYI 28
P. 108
Prof. Dr.
Sedat MADEN
Eğitim Fakültesi
EĞİTİMİN DİJİTALİ
İNSAN UZAKTAN EĞİTİLEBİLİR Mİ?
Değişim ve beraberinde gelen dönüşüm gü- erişmektedir. Değişen yaşam koşullarına uyum
nümüzde yaşamın her anında karşılaştığımız sağlamak da yeni bilgi ve becerileri zorunlu kıl-
kavramlardır. İnsan yaşamı, doğası gereği deği- maktadır.
şimlere gebedir. Ancak günümüzde değişim hızlı Eğitim, teknolojik değişimden en hızlı ve fazla
ve çok yönlü bir hâl almıştır. Sanayi devrimi ve etkilenen alanlardandır. Eğitim, kaynaklara göre
makineleşme ile başlayan teknolojik gelişmeler öğrenme yaşantıları yoluyla davranış değiştirme
bu değişimi hızlandırmış ve genişletmiştir. Bil- veya deneyim, gözlem, deneme-yanılma yoluyla
hassa bilgisayar ve internet, değişimi iliklerimi- kendi bilişsel şemalarını yapılandırma süreci
ze kadar hissetmemize ortam hazırlamıştır. olarak tanımlanabilmektedir. Eğitim toplumlar
Bilgisayar ve internet, geçen asrın en büyük için önemli olan sosyal kurumlardandır. Nite-
icatlarındandır. Dijital bilgisayarlar ve internet kim tarih boyunca eğitim kültürün yeni nesillere
20. yüzyılın ortasından bu yana teknolojisini sü- aktarılması ya da kültürleme işi olarak görül-
rekli geliştirmekte, insan yaşamına daha fazla müştür. Bu nedenle yeni nesillerin millî kültür ve
nüfuz etmektedir. 1970’lerden sonra interne- geleneklere göre yetiştirilmesinde, çağın gerek-
tin yaygınlık kazanması ile hayatımız tamamen tirdiği becerileri kazanmasında, iyi bir vatandaş
değişmeye başlamıştır. Sözü edilen değişimin olabilmesinde eğitim sisteminin rolü büyüktür.
insan yaşamında ekonomi, ticaret, sağlık, ula- Toplumun gereksinimleri, kültürel değişimler,
şım, sanayi, barınma, sanat ve eğitim gibi birçok bilimsel araştırmalar ve hedeflere ulaşma dü-
alanda etkileri somut biçimde görülmektedir. zeyi eğitim faaliyetlerinde değişikliklere yol aça-
Üretimden barınmaya, beslenmeden sağlığa, sa- bilir. Ancak teknolojideki yenilikler doğrudan
nattan eğitime etkisi olan teknolojik değişim her eğitim ortamlarına yansır. Bu durum eğitimin
geçen gün yenilenen bir yaşamı insanlara sun- hedeflerinde, işlenen konularda, yöntem ve ma-
maktadır. Her birimizin evinde dijital göstergesi teryal kullanımında, ölçme ve değerlendirme bo-
olan eşyalar, elimizde akıllı telefonlar, alışverişte yutlarında somutlaşır. Zira bugün ilköğretimden
mobil uygulamalar, kurum-kuruluşlara ait web yükseköğretime kadar tüm kademelerde eğitim
sayfaları (e-Devlet Kapısı gibi) ve daha birçoğu… sisteminin hedefleri arasında dijital yeterlilikler
Bugün dünya üzerindeki nüfusun 2/3’ünün mo- yer bulmaktadır. Bu hedeflere bağlı olarak işle-
bil cihaz ve interneti kullanması bunun kanıtıdır. nen konularda, kullanılan yöntem ve materyal-
Türkiye’de 1990’lı yıllar internetin yaygınlaş- lerde, sınavlarda dijital teknolojilerden yararla-
ması açısından önemlidir. Bugün Türkiye’de 60 nılması gereklilik arz etmekte hatta yeni neslin
milyonu aşkın aktif internet kullanıcısı vardır. teknolojiyle bir arada büyümesine bağlı olarak
Ayrıca Türkiye’de de 10 haneden 8’i internete adeta bir zorunluluğa dönüşmektedir
106