Page 108 - SAYI 28
P. 108

Prof. Dr.


                                                            Sedat MADEN




                                                            Eğitim Fakültesi



        EĞİTİMİN DİJİTALİ



        İNSAN UZAKTAN EĞİTİLEBİLİR Mİ?





                Değişim ve beraberinde gelen dönüşüm gü-     erişmektedir. Değişen yaşam koşullarına uyum
             nümüzde yaşamın her anında karşılaştığımız  sağlamak da yeni bilgi ve becerileri zorunlu kıl-
             kavramlardır. İnsan yaşamı, doğası gereği deği-  maktadır.
             şimlere gebedir. Ancak günümüzde değişim hızlı      Eğitim, teknolojik değişimden en hızlı ve fazla
             ve çok yönlü bir hâl almıştır. Sanayi devrimi ve  etkilenen alanlardandır. Eğitim, kaynaklara göre
             makineleşme ile başlayan teknolojik gelişmeler  öğrenme yaşantıları yoluyla davranış değiştirme
             bu değişimi hızlandırmış ve genişletmiştir. Bil-  veya deneyim, gözlem, deneme-yanılma yoluyla
             hassa bilgisayar ve internet, değişimi iliklerimi-  kendi bilişsel şemalarını yapılandırma süreci
             ze kadar hissetmemize ortam hazırlamıştır.      olarak tanımlanabilmektedir. Eğitim toplumlar
                Bilgisayar ve internet, geçen asrın en büyük  için önemli olan sosyal kurumlardandır. Nite-
             icatlarındandır. Dijital bilgisayarlar ve internet  kim tarih boyunca eğitim kültürün yeni nesillere
             20. yüzyılın ortasından bu yana teknolojisini sü-  aktarılması ya da kültürleme işi olarak görül-
             rekli  geliştirmekte,  insan  yaşamına  daha  fazla  müştür. Bu nedenle yeni nesillerin millî kültür ve
             nüfuz etmektedir. 1970’lerden sonra interne-    geleneklere göre yetiştirilmesinde, çağın gerek-
             tin yaygınlık kazanması ile hayatımız tamamen  tirdiği becerileri kazanmasında, iyi bir vatandaş
             değişmeye başlamıştır. Sözü edilen değişimin  olabilmesinde eğitim sisteminin rolü büyüktür.
             insan yaşamında ekonomi, ticaret, sağlık, ula-  Toplumun  gereksinimleri,  kültürel  değişimler,
             şım, sanayi, barınma, sanat ve eğitim gibi birçok  bilimsel araştırmalar ve hedeflere ulaşma dü-
             alanda etkileri somut biçimde görülmektedir.  zeyi eğitim faaliyetlerinde değişikliklere yol aça-
             Üretimden barınmaya, beslenmeden sağlığa, sa-   bilir. Ancak  teknolojideki yenilikler  doğrudan
             nattan eğitime etkisi olan teknolojik değişim her  eğitim ortamlarına yansır. Bu durum eğitimin
             geçen gün yenilenen bir yaşamı insanlara sun-   hedeflerinde, işlenen konularda, yöntem ve ma-
             maktadır. Her birimizin evinde dijital göstergesi  teryal kullanımında, ölçme ve değerlendirme bo-
             olan eşyalar, elimizde akıllı telefonlar, alışverişte  yutlarında somutlaşır. Zira bugün ilköğretimden
             mobil uygulamalar, kurum-kuruluşlara  ait web  yükseköğretime kadar tüm kademelerde eğitim
             sayfaları (e-Devlet Kapısı gibi) ve daha birçoğu…  sisteminin hedefleri arasında dijital yeterlilikler
             Bugün dünya üzerindeki nüfusun 2/3’ünün mo-     yer bulmaktadır. Bu hedeflere bağlı olarak işle-
             bil cihaz ve interneti kullanması bunun kanıtıdır.  nen konularda, kullanılan yöntem ve materyal-
             Türkiye’de 1990’lı yıllar internetin yaygınlaş-  lerde, sınavlarda dijital teknolojilerden yararla-
             ması açısından önemlidir. Bugün Türkiye’de 60  nılması gereklilik arz etmekte hatta yeni neslin
             milyonu  aşkın  aktif  internet  kullanıcısı  vardır.  teknolojiyle bir arada büyümesine bağlı olarak
             Ayrıca Türkiye’de  de 10  haneden  8’i  internete  adeta bir zorunluluğa dönüşmektedir

               106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113