Page 110 - SAYI 28
P. 110
Kurulduğu günden bu yana uzaktan eğitim dir. Senkron araçlarda en büyük avantaj geri
için öğretim, araştırma, yayın hizmeti ve sınav bildirim alınmasıdır. Ancak her iki uzaktan eği-
hizmeti vermekte ve diğer kurumlara öncülük tim türünde de temel hedef öğrencinin sürece
etmektedir. Bugün yeni açılan açık öğretim fa- katılmasıdır.
külteleriyle birlikte sistemdeki öğrenci sayısı 4 Web teknolojilerindeki gelişmeler uzaktan
milyonu aşmıştır. Açık ortaokul ve liselerde ise eğitimi, çevrim içi (online) bir çerçeveye bürün-
1,5 milyonu aşkın öğrenci öğrenim görmektedir. dürmüştür. Ayrıca bugün yapay zekâ ve makine
Uzaktan eğitim sisteminde öğrenme bugün sa- öğrenmesi teknolojileri ile dijital eğitim sistem-
dece mektupla değil (eğitmen ve öğrencinin aynı leri yaygınlaşmaktadır. Nitekim temel eğitimden
anda etkileşime girerek/eş zamanlı) senkron itibaren robotik kodlama ve yapay zekâ eğitimi-
veya (daha sonra/gecikmeli olarak etkileşime nin müfredatlarda yer bulması bunun göster-
girerek/ eş zamanlı olmayan) asenkron ders gesidir. Tüm bu özellikleriyle uzaktan eğitim,
anlatım videoları, e-kitap ve dokümanlar, grafik kurumlar ve kişiler için etkili bir seçeneğe dö-
ve haritalar, soru ve cevap, forumlar ve online nüştürmüştür. Bilim ve teknolojideki değişimler
sınavlar gibi birçok dijital araçla gerçekleşmek- eğitim teknolojilerini de etkilemektedir. Ancak
tedir. Uzaktan eğitimde genellikle asenkron uy- insanlar var olan düzen ve alışkanlıklarına kar-
gulamalar tercih edilmektedir. Zira öğrenen şı tutucu ve koruyucudur. Bu nedenle uzaktan
asenkron araçlarla istediği anda ve mekânda veya dijital eğitim uygulamalarına karşı temkinli
eğitim alabilmektedir. Senkron uygulamalarda davranılması doğaldır.
ise anlık ses ve görüntü akışı gerçekleşmekte-
Eğitimin teknoloji ile yaşadığı dijital dönüşüm; kalan %20’si ise 8-17 yaş arasında gelişir.
hız, kolaylık ve ekonomiklik getirdiği için hem bir Dijital dönüşüm günlük yaşamın alışkanlık-
fırsat hem de zorlu bir yolda ilerlemeyi gerek- larını değiştirmiştir. Eğitim ve öğrenmeye dair
tirir. Çünkü bizim kültürümüzde Çocuk aziz ise alışkanlıklarımız da dijitalleşmektedir. Z kuşağı
terbiyesi daha azizdir. Çocuğun eğitimi asla göz çocukları daha çok dijital yönü olan kaynak ve
ardı edilemez, kritiktir. Gençlik ve yetişkinlik dö- araçlarla bir şeyleri öğrenmeye meyillidir. Unu-
neminde gerekli eğitimin verilmesi çok zor hatta tulmaması gereken nokta, bireyleri dijital yetkin
mümkün değildir. Psikologlara göre, ilk dört yaş yapmak isterken dijital bağımlıya dönüştürme-
zihinsel gelişim için çok önemlidir. Bloom’a göre mektir
insan zekâsının %50’si 0-4 yaş, %30’u 4-8 yaş ve
108