Page 109 - SAYI 28
P. 109
Yarım asırdır bilgisayar, internet, akıllı tele- çevrim içi öğrenme imkânı sunan platformlara
fonlar ve diğer teknolojiler kendine özgü kuşak- bırakmıştır. Eğitim Bilişim Ağı (EBA), Morpa Kam-
ların oluşmasını sağlamıştır. 1960-1980 arasın- püs, Okulistik, Vitamin ülkemizde sık kullanılan
da doğanlar X, 1980-1995 arasında doğanlar Y, dijital eğitim platformlarının başında gelmekte-
1995-2002 Z kuşağı olarak bilinmektedir. Her bir dir. Dünyada da bu platformlar yoğun ilgi gör-
kuşağın çocukları teknolojiyle değişen özellikler mektedir. ABD-Khan Academy, Portekiz-Skoool.
edinmiştir. X kuşağı bilgisayar ve diğer teknolo- pt, Finlandiya-Edu.fi, Malezya-Frog VLE, Avust-
jileri tanımış, Y kuşağı kullanmış ve Z kuşağı ise ralya-Scootle, Arjantin-Educ.ar bunlardan bazı-
Prof. Dr. teknolojisiz bir hayatı görmemiş, cep telefonu, larıdır. 2012 yılında Türkiye’de başlatılan FATİH
Projesi eğitimde teknoloji kullanımını artırmak
televizyon, bilgisayar ile büyümüş, medya ve di-
Sedat MADEN jitali yaşamının ayrılmaz bir parçası olarak gör- için gerçekleştirilen önemli bir adımdır. Bunla-
rın yanında eğitim-öğretim faaliyetlerini okul
müşlerdir. Kuşaklardaki dönüşüm onların eğitil-
mesinde de teknoloji ve dijital araçların işlevini içinde ve dışında desteklemek veya doğrudan
artırmıştır. öğretim amacıyla geliştirilmiş birçok mobil uy-
Son yıllarda eğitim sürecinde teknolojik araç gulamaya da cep telefonu veya tabletlerimizden
ve ortamlardan yoğun biçimde yararlanılmakta- erişebilmekteyiz.
dır. Eğitim formel (yüz yüze) veya informel (okul İnternet tabanlı eğitimin yaygınlaşması öğ-
dışında) yürütülebilmektedir. Teknolojik araçlar renmeyi ve öğretimi okul duvarlarının dışına
her iki eğitim türünde de işlev üstlenebilmek- taşımıştır. Uzaktan eğitim, e-öğrenme, web ta-
tedir. Ancak dünya nüfusunun artması, zaman banlı eğitim, mobil öğrenme, dijital eğitim gibi
ve mekândan bağımsız olma, yüz yüze eğitimin kavramlar artık çok kullanılır olmuştur. Uzak-
yetersizlikleri, ekonomik ihtiyaçlar, Z kuşağının tan eğitimin internet teknolojisinin imkânları ile
gereksinimleri, öğrenci merkezlilik ve iş birlikli birleşmesi başarılı birçok örnek verilmesini sağ-
öğrenme, kolay tekrar, alıştırma ve değerlendir- lamıştır. Bu nedenle dünyanın her yanında hem
me imkânı vb. özellikleri ile dijital teknolojilerin resmî okullarda hem de özel kuruluş ve kişiler
eğitimde kullanımı artmıştır. Bilgisayar destekli bazında yoğun ilgi görmeye başlamıştır.
öğretim faaliyetleri bugün yerini uzaktan veya
Uzaktan eğitim, öğretmen ve öğrencinin aynı tir. 19. yüzyılda Amerika ve Avrupa’da örnekle-
mekânda/sınıfta olmaması koşuluna dayanan ri görülmüştür. Türkiye’de ise 1930’lu yıllarda
bir eğitim şekli veya teknolojisi olarak görül- mektupla öğretim düşüncesi ortaya atılmış,
mektedir. Fakat uzaktan eğitim sadece mekân- 1950’lerde Ankara Üniversitesi Hukuk Fakülte-
sal olarak esneklikle sınırlı değildir. Öğretmen ve sinde, daha sonra orta dereceli meslek okulu
öğrencinin farklı zaman dilimlerinde de eğitime mezunlarına mektupla öğretim uygulanmıştır.
devam etmelerini sağlar. Bu eğitim teknolojisi 1961’de Millî Eğitim Bakanlığı tarafından, 1974’de
video, ses, grafik ve şekiller, bilgisayar, internet yükseköğretim için Mektupla Öğretim Merkezi
ve diğer çoklu ortam araçlarıyla öğrenmenin kurulmuştur. 1983’de uzaktan eğitim amacıyla
gerçekleştirilmesini hedeflemektedir. Uzaktan Anadolu Üniversitesi bünyesinde Açık Öğretim
eğitim bilgisayar teknolojileri ile ortaya çıkma- Fakültesi kurulmuştur. Bu fakülte uzaktan eği-
mıştır. İlk kez 1728’de Boston Gazetesi’ndeki tim tarihimizde önemli bir yere sahiptir.
mektup ile öğretim uygulamaları ile denenmiş-
107