Page 109 - SAYI 28
P. 109

Yarım asırdır bilgisayar, internet, akıllı tele-  çevrim içi öğrenme imkânı sunan platformlara
             fonlar ve diğer teknolojiler kendine özgü kuşak-  bırakmıştır. Eğitim Bilişim Ağı (EBA), Morpa Kam-
             ların oluşmasını sağlamıştır. 1960-1980 arasın-  püs, Okulistik, Vitamin ülkemizde sık kullanılan
             da doğanlar X, 1980-1995 arasında doğanlar Y,  dijital eğitim platformlarının başında gelmekte-
             1995-2002 Z kuşağı olarak bilinmektedir. Her bir  dir. Dünyada da bu platformlar yoğun ilgi gör-
             kuşağın çocukları teknolojiyle değişen özellikler  mektedir. ABD-Khan Academy, Portekiz-Skoool.
             edinmiştir. X kuşağı bilgisayar ve diğer teknolo-  pt, Finlandiya-Edu.fi, Malezya-Frog VLE, Avust-
             jileri tanımış, Y kuşağı kullanmış ve Z kuşağı ise  ralya-Scootle, Arjantin-Educ.ar bunlardan bazı-
 Prof. Dr.   teknolojisiz  bir  hayatı  görmemiş,  cep  telefonu,  larıdır. 2012 yılında Türkiye’de başlatılan FATİH
                                                              Projesi eğitimde teknoloji kullanımını artırmak
             televizyon, bilgisayar ile büyümüş, medya ve di-
 Sedat MADEN  jitali yaşamının ayrılmaz bir parçası olarak gör-  için gerçekleştirilen önemli bir adımdır. Bunla-
                                                              rın yanında eğitim-öğretim faaliyetlerini okul
             müşlerdir. Kuşaklardaki dönüşüm onların eğitil-
             mesinde de teknoloji ve dijital araçların işlevini  içinde ve dışında desteklemek veya doğrudan
             artırmıştır.                                     öğretim amacıyla geliştirilmiş birçok mobil uy-
                 Son yıllarda eğitim sürecinde teknolojik araç  gulamaya da cep telefonu veya tabletlerimizden
             ve ortamlardan yoğun biçimde yararlanılmakta-    erişebilmekteyiz.
             dır. Eğitim formel (yüz yüze) veya informel (okul   İnternet tabanlı eğitimin yaygınlaşması öğ-
             dışında) yürütülebilmektedir. Teknolojik araçlar  renmeyi ve öğretimi okul duvarlarının dışına
             her iki eğitim türünde de işlev üstlenebilmek-   taşımıştır. Uzaktan eğitim, e-öğrenme, web ta-
             tedir. Ancak dünya nüfusunun artması, zaman  banlı eğitim, mobil öğrenme, dijital eğitim gibi
             ve mekândan bağımsız olma, yüz yüze eğitimin  kavramlar artık çok kullanılır olmuştur. Uzak-
             yetersizlikleri, ekonomik ihtiyaçlar, Z kuşağının  tan eğitimin internet teknolojisinin imkânları ile
             gereksinimleri, öğrenci merkezlilik ve iş birlikli  birleşmesi başarılı birçok örnek verilmesini sağ-
             öğrenme, kolay tekrar, alıştırma ve değerlendir-  lamıştır. Bu nedenle dünyanın her yanında hem
             me imkânı vb. özellikleri ile dijital teknolojilerin  resmî okullarda hem de özel kuruluş ve kişiler
             eğitimde kullanımı artmıştır. Bilgisayar destekli  bazında yoğun ilgi görmeye başlamıştır.
             öğretim faaliyetleri bugün yerini uzaktan veya


























                 Uzaktan eğitim, öğretmen ve öğrencinin aynı  tir. 19. yüzyılda Amerika ve Avrupa’da örnekle-
             mekânda/sınıfta  olmaması  koşuluna  dayanan  ri görülmüştür. Türkiye’de ise 1930’lu yıllarda
             bir  eğitim  şekli veya  teknolojisi  olarak  görül-  mektupla  öğretim düşüncesi  ortaya  atılmış,
             mektedir. Fakat uzaktan eğitim sadece mekân-     1950’lerde Ankara Üniversitesi Hukuk Fakülte-
             sal olarak esneklikle sınırlı değildir. Öğretmen ve  sinde, daha sonra orta dereceli meslek okulu
             öğrencinin farklı zaman dilimlerinde de eğitime  mezunlarına mektupla öğretim uygulanmıştır.
             devam etmelerini sağlar.  Bu eğitim teknolojisi  1961’de Millî Eğitim Bakanlığı tarafından, 1974’de
             video, ses, grafik ve şekiller, bilgisayar, internet  yükseköğretim  için Mektupla Öğretim  Merkezi
             ve diğer çoklu ortam araçlarıyla öğrenmenin  kurulmuştur. 1983’de uzaktan eğitim amacıyla
             gerçekleştirilmesini hedeflemektedir. Uzaktan  Anadolu Üniversitesi bünyesinde  Açık Öğretim
             eğitim bilgisayar teknolojileri ile ortaya çıkma-  Fakültesi kurulmuştur. Bu fakülte uzaktan eği-
             mıştır. İlk kez 1728’de Boston Gazetesi’ndeki  tim tarihimizde önemli bir yere sahiptir.
             mektup ile öğretim uygulamaları ile denenmiş-



                                                                                                         107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114