Page 13 - Kalite Bülteni 2023 4. Sayı
P. 13
KALİTE
Sayı: 4 / EYLÜL / 2023
İster yönetici, ister çalışan isterseniz bir ekibin üyesi olun iş yaşamında bir problem, sorunla
karşı karşıya kalmanız son derece doğal ve olası bir durumdur. Söz konusu problem/sorunun
kaynağı ne olursa olsun, olumsuz sonuçları herkese bir şekilde yansıyacaktır. Bu açıdan önemli
olan, sorun/problem ilk başladığında, yani ilk basamakta problemleri çözebilmek ve üst
basamaklara çıkmasına engel olmaktır. Bu olay aslında tıpkı bir çocuğun ilk basamaktan
düşmesi ile yirminci basamaktan düşmesi sonucunda oluşan zararın büyüklüğüne
benzemektedir. Şimdi problemi büyümeden çözebilmek için atılması gereken adımlara sıra ile
bakalım;
Birinci Adım;
Yönetici/ekip lideri olarak çalışanınızın, takım üyesi kişinin probleminin kiminle ya
da ne ile ilgili olduğunu anlamaktır. Bu basamakta sorun/problemin tespiti için
öncelikle yapılması gereken yorum yapmadan, aktif bir şekilde dinlemek ve kişinin
kafasındaki tüm olguları ve paradigmaları objektif olarak anlayabilmektir. Şayet
problem bir kişiden daha fazla insanı kapsıyorsa her birinden olayın ayrı ayrı
dinlenmesi gerekmektedir.
Dinleme esnasında temel sorun kimin haklı olup, kimin haksız olduğunun tespitinden
ziyade, kişilerin düşünsel yaklaşımlarının, algılamalarının anlaşılmasına yönelik
olmalıdır.
İkinci Adım;
Çalışanların, takım üyelerinin problemlerini tüm çıplaklığı ile ortaya koyabilmeleri için
bir toplantı düzenlemektir. Burada yöneticiye/takım liderine çok önemli görevler
düşmektedir. Bunların başında kişilerin birbirlerini yargılamamasını sağlamak ve
diğerlerinin bakış açılarıyla da olayı değerlendirecek bir atmosfer yaratmak
gerekmektedir. Ayrıca konuşulan tüm konular kişilerden ve kişiliklerden sıyrılarak
yalnızca problem üzerinde yoğunlaşmalıdır.
Üçüncü Adım;
Bu basamakta önemli olan genel anlamı ile sonuç üzerinde hemfikir olunmasıdır.
Bunun için de, en isabetli çözümün ne olduğu konusunda fikir birliğinin sağlanması
gerekmektedir.
Dördüncü Adım;
Problemin çözümünden sonra takım üyeleri ile birlikte problemin masaya yatırılması
ve problemin girdilerinin bir daha ele alınması. Bu sayede ileride ortaya çıkacak
problemlere karşı önleyici tedbir alınması sağlanacaktır.
11