Page 122 - Sayı 29
P. 122

TÜRK KÜLTÜRÜNÜ MODERN SANAT İLE              neticesinde sanatına yön verecek bazı bilgileri
             HARMANLAYAN SANATÇI                              özümserler. Bu bilgileri kendi üslupları şeklinde
                 BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU VE ESERLERİNDEN  eserlerine taşıyarak, izleyiciyle aralarında bir
             ÖRNEKLER”                                        bağ oluştururlar. Bu bağda, ruhsal yansımalar,
                 Türk resim sanatı ve İslam sanatı kendi      düşünceler kısacası sanatçının hayat biçimi ve
             içinde birçok zenginlik barındırmaktadır. Bu     karakteristik özellikleri vardır. İzleyici dikkatli bir
             zenginlikleri ortaya çıkaranlar arasında görsel  biçimde baktığında, bu yansımaları hissetmekte
             sanatçılar da vardır. Aşağıda eserleri ile Türk  ve yaşamaktadır. Sanatın temel prensiplerinden
             sanatına katkı sağlamış sanatçılardan biri olan  biri olan sanat eserinin niteliğindeki farkındalık
             Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun eserlerinden örnekler  burada ortaya çıkmaktadır. Eyüboğlu, eserinde
             verilmiştir.  1911 yılında Görele’de dünyaya gelen  salt olarak fotoğraf makinesinden çıkmış bir
             sanatçı, Türk kültürünün önemli özelliklerini    görüntüyü izleyiciyle paylaşmak yerine, Anadolu
             plastik unsurlar halinde tuvallerine taşımıştır.  halkının yaşam biçimini kendi perspektifinden ve
             Geleneksel süsleme ve halk el sanatlarından      ruhsal düzleminden izleyiciye aktarmıştır.”
             seçtiği motifleri eserlerinde başarılı biçimde      Sanatçı, evrensel ile yereli kendi potasında
             kullanmıştır. Halk sanatının kendi özgün yapısını  eriterek Türk Çağdaş Sanatına önemli katkıda
             muhafaza eden sanatçı, kullandığı plastik dille  bulunmuştur. Sanatçının eserlerinden verilen
             sentezlenen özgün formlara ulaşmıştır.           örnekler   incelendiğinde   eserleri   samimi,
                 Başbuğ, Z. (2019). “Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun  sıcak ve kendine has bir üsluptadır. Sanatçı,
             İki Eserinde Bulunan Türk Kültürü İmgeleri”      kültürünü kendine has tarzı ile izleyiciye sunmayı
             makalesinde Eyüboğlu ile ilgili açıklaması şöyledir:  başarmıştır. Sanatçı evrenselliğe giden yolda
             “Sanatçılar yaşadıkları toplumun yansıtıcıları   önce kendi sanatını araştırmış ve kavramıştır. Bu
             ve   gözlemcileridir.  Elde  ettikleri  izlenimler  durum sanatçıyı evrenselliğe taşımıştır.
























          Görsel 5. Bedri Rahmi Eyüboğlu, “Yavuz Geliyor Yavuz”,   Görsel 6. Bedri Rahmi Eyüboğlu, “Narlı”
           Tuval üzerine yağlıboya, 115x145 cm, Mehmet Hamdi Eyüboğlu   Porselen tabak üzerine guaj boya. (Aile Koleksiyonu) 24 cm.
          Koleksiyonu.



                  Kaynakça:
                  Dinçeli, Duygu. “Yaratıcılık Ve Sanat”. Sed, 8/1 (2020 Mart): S. 43–55. Doi: 10.7816/Sed-08-01-05
                  Mercin, Levent. Ve Alakuş, Ali, Osman. D.ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 9, 14-20 (2007)
                  Tümer, Yasemin. Hayvan Kültünün Resim Sanatında Önemi Ve Bir Uygulama Örneği, Yüksek
              Lisans Tezi, (2015).
                  Katırancı, M. Görsel Sanatlar Öğretimi, Ankara: Nobel (2020).
                  Başbuğ, Z. (2019). “Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun İki Eserinde Bulunan Türk Kültürü İmgeleri”, Manas
              Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1): 201-208






         122
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127