Page 122 - Sayı 29
P. 122
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ MODERN SANAT İLE neticesinde sanatına yön verecek bazı bilgileri
HARMANLAYAN SANATÇI özümserler. Bu bilgileri kendi üslupları şeklinde
BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU VE ESERLERİNDEN eserlerine taşıyarak, izleyiciyle aralarında bir
ÖRNEKLER” bağ oluştururlar. Bu bağda, ruhsal yansımalar,
Türk resim sanatı ve İslam sanatı kendi düşünceler kısacası sanatçının hayat biçimi ve
içinde birçok zenginlik barındırmaktadır. Bu karakteristik özellikleri vardır. İzleyici dikkatli bir
zenginlikleri ortaya çıkaranlar arasında görsel biçimde baktığında, bu yansımaları hissetmekte
sanatçılar da vardır. Aşağıda eserleri ile Türk ve yaşamaktadır. Sanatın temel prensiplerinden
sanatına katkı sağlamış sanatçılardan biri olan biri olan sanat eserinin niteliğindeki farkındalık
Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun eserlerinden örnekler burada ortaya çıkmaktadır. Eyüboğlu, eserinde
verilmiştir. 1911 yılında Görele’de dünyaya gelen salt olarak fotoğraf makinesinden çıkmış bir
sanatçı, Türk kültürünün önemli özelliklerini görüntüyü izleyiciyle paylaşmak yerine, Anadolu
plastik unsurlar halinde tuvallerine taşımıştır. halkının yaşam biçimini kendi perspektifinden ve
Geleneksel süsleme ve halk el sanatlarından ruhsal düzleminden izleyiciye aktarmıştır.”
seçtiği motifleri eserlerinde başarılı biçimde Sanatçı, evrensel ile yereli kendi potasında
kullanmıştır. Halk sanatının kendi özgün yapısını eriterek Türk Çağdaş Sanatına önemli katkıda
muhafaza eden sanatçı, kullandığı plastik dille bulunmuştur. Sanatçının eserlerinden verilen
sentezlenen özgün formlara ulaşmıştır. örnekler incelendiğinde eserleri samimi,
Başbuğ, Z. (2019). “Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun sıcak ve kendine has bir üsluptadır. Sanatçı,
İki Eserinde Bulunan Türk Kültürü İmgeleri” kültürünü kendine has tarzı ile izleyiciye sunmayı
makalesinde Eyüboğlu ile ilgili açıklaması şöyledir: başarmıştır. Sanatçı evrenselliğe giden yolda
“Sanatçılar yaşadıkları toplumun yansıtıcıları önce kendi sanatını araştırmış ve kavramıştır. Bu
ve gözlemcileridir. Elde ettikleri izlenimler durum sanatçıyı evrenselliğe taşımıştır.
Görsel 5. Bedri Rahmi Eyüboğlu, “Yavuz Geliyor Yavuz”, Görsel 6. Bedri Rahmi Eyüboğlu, “Narlı”
Tuval üzerine yağlıboya, 115x145 cm, Mehmet Hamdi Eyüboğlu Porselen tabak üzerine guaj boya. (Aile Koleksiyonu) 24 cm.
Koleksiyonu.
Kaynakça:
Dinçeli, Duygu. “Yaratıcılık Ve Sanat”. Sed, 8/1 (2020 Mart): S. 43–55. Doi: 10.7816/Sed-08-01-05
Mercin, Levent. Ve Alakuş, Ali, Osman. D.ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 9, 14-20 (2007)
Tümer, Yasemin. Hayvan Kültünün Resim Sanatında Önemi Ve Bir Uygulama Örneği, Yüksek
Lisans Tezi, (2015).
Katırancı, M. Görsel Sanatlar Öğretimi, Ankara: Nobel (2020).
Başbuğ, Z. (2019). “Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun İki Eserinde Bulunan Türk Kültürü İmgeleri”, Manas
Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1): 201-208
122