Page 110 - Sayı 29
P. 110
Tüketim kültürü, Bauman’ın tabiriyle da kendini göstermektedir. 21. yüzyılda sanat
“tüketicinin herhangi bir başka toplumdaki gittikçe ticarileşerek, üst düzeyde eleştirel ve
tüketiciden farklı bir birey olduğu” tüketim estetik boyutlara ulaşmayı amaçlamaktan ziyade,
toplumunda ortaya çıkar ve kapitalist bir sponsor ve reklam bulma rekabeti ve arayışı
sistemin bir parçası olarak yaşamaya devam içerisine dahil olmaktadır. Küreselleşmenin
eder. Bu kültür, bireyin iradesi dışında oluşan getirisi olan internet kullanımının yaygınlaşması,
birtakım dış etkenler tarafından bireyin aslında sanat fuarları ve bienaller belki sanatçılara
hiç ihtiyacının olmadığı tüketim maddelerini satın daha fazla sayıda insana kendilerini tanıtma
almasına ve adeta bir tüketim canavarı olmasına şansı sağlıyor olabilir. Ancak, sanatın daha fazla
zorlayan bir sistemdir. Aynı zamanda bütün seyirlik bir olgu veya ticari bir değer olarak
deneyim, mal ve hizmetlerin ticarileştirilmesi anlaşılabileceğine ilişkin riskler vardır. 21.
sürecini de kapsamaktadır. Bu kültür, ilke olarak yüzyılda sanat etkinliklerinin önemli bir bölümü,
mal ve hizmet üretiminin en yoğun olduğu, ama halkın ilgisini tekrar “tüketme” üzerine çekmeye
aynı zamanda üyelerinin en başta, üretici değil çalışan sponsorlar ve reklamların tekeline
de “tüketici rolünü oynama görevinin emrettiği girmiştir. İşte “popüler kültür” dediğimiz olgu da
şekilde biçimlendirildiği” toplumlara atfedilir. kapitalist mal üretme, pazarlama, dağıtım ve
Alışveriş merkezleri tüketicilerin duygularını tüketim biçimlerine dayanan, tüketim için hazır
parlak, canlı ve hoş ortamlar sunarak yönetir. hale gelmiş bir kültürdür.
Müşterilerin duygularının denetlenmesi alışveriş Popüler kültür ürünleri, insanlara geçici bir
merkezinin denetim mekanizmalarından biridir. haz vererek, kendilerine bağımlı hale getirirler.
Müşterilere burada kandırılıp kullanılacak bir İnsanlara geçici bir mutluluk sunarlar çünkü
nesne gibi davranılır. Sıcaklık, ışıklandırma, kendileri de süreklilik gösteren bir yapıya
gösteriler ve mallar üzerinde sıkı bir denetim sahip değildir. Bu noktada “kullan ve at” pratiği
uygulanan bu mekânlarda çoğunlukla hiç saat karşımıza çıkmaktadır. Neredeyse her hafta
bulunmaz; bakım ve düzenli model yenileme yenilenen pop şarkı listeleri, saman alevi gibi
alışveriş merkezlerinin yaşlanmıyormuş gibi yanıp sönen şarkıcılar, hatta belli bir başarıya
görünmelerini sağlar. Bu ortamda gözetim ulaşan bir şarkıcıyı taklit ederek ardından gelen
kameraları, hırsızlık ve öteki suçlara karşı başka şarkıcılar buna örnek verilebilir. Popüler
tetikte olan personelle doludur. Ne var ki yalnızca kültür insanları sürekli tüketime teşvik eder. Bu
“kuşkulu” görünenler değil, müşterilerin tamamı bağlamda hayranları incelemek, kültürel tüketim
izlenir; gözetleme görevine ayarlı insanlar ve mekanizmalarını teşhis etmek için uygun bir
makineler genel olarak görülmez ve anonimdir. yoldur, çünkü en basit yaklaşım, en meşgul
Her şey faaliyetlerimiz üzerindeki gözetimi alıcıları analiz ederek tanımlamaktır.
maksimuma çıkarmak üzere yapılanmıştır.
Kapitalizmin belirleyiciliği sanat alanında
110