Page 6 - Kalite Bülteni 8. Sayı
P. 6
KALİTE
Sayı: 8 / Ocak / 2025
BAYÜ olarak; 2019’da girdiğimiz ve 2022’de izlemesi yapılan YÖKAK Değerlendirme sürecinin üçüncü
aşaması olan KAP Değerlendirmesi aşamasını 4-6 Aralıkta tamamladık. Şuan KAP Heyetince hazırlanan
raporun değerlendirme ve uyum çalışmaları süreci devam etmektedir. Bu nedenle sizleri; KAP, KAP Süreci
ve değerlendirme ilkeleri hakkında bilgilendirmek istedik.
Malumunuz üzere; yükseköğretim kurumlarında, YÖK tarafından hazırlanan mevzuat kapsamında,
yükseköğretim kurumlarının misyon ve hedeflerine uygun biçimde planlanmış, ulusal ihtiyaçlar doğrultusunda
ancak uluslararası ölçütlerle de uyumlu olarak geliştirilmiş bir kalite güvence sistemi kurulmak zorundadır.
Kurumsal dış değerlendirme programları ile de yükseköğretim kurumlarınca kurularak uygulamaya
sokulan bu kalite güvence sisteminin, bu kurumlarca yürütülen eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı
faaliyetleri ile yönetsel faaliyetlerin; “planla, uygula, kontrol et ve önlem al” adımlarına göre; kısaca PUKÖ
döngüsüne uygun olarak; yürütülüp yürütülmediği değerlendirilir.
KAP yukarıdaki tablodan da görüleceği üzere, yapılan ilk iki değerlendirme sonrasında KAP’a dahil
edilen üniversitelerin değerlendirilmesinin yapıldığı programdır. “Kurumsal Dış Değerlendirme ve İzleme”
sonrasında, KAP kapsamına alınan kurumların sundukları hizmetlerin akreditasyonu bu değerlendirmenin
sonucuna göre yapılır. Bu bağlamda KAP; yükseköğretim kurumlarındaki kalite güvencesi, eğitim-
öğretim, araştırma-geliştirme, toplumsal katkı ve yönetim sistemi süreçlerinin PUKÖ döngüsü kapsamında
değerlendirilmesini sağlayan bir dış değerlendirme yöntemidir. Bu yöntemle, yükseköğretim kuruluşlarınca
yürütülen kalite güvence sistemi süreçlerinin raporlamasında da kullanılan rubrik değerlendirme sistemi
kullanılarak kurumun hizmet sunumunun akreditasyon şartlarını sağlayıp sağlamadığı ve akredite olup
olamayacağı değerlendirilir.
YÖKAK Değerlendirme Programları Kılavuzu’na göre, YÖKAK’ın dış değerlendirme süreçleri, bütüncül
bir bakış açısıyla; Liderlik, Yönetişim ve Kalite, Eğitim ve Öğretim, Araştırma ve Geliştirme ve Toplumsal
Katkı başlıkları altında toplam 14 ölçüt ve 46 alt ölçüt ile gerçekleştirilmektedir. Değerlendirme süreçlerinde
kullanılan temel araç aşağıda verilen YÖKAK Dereceli Değerlendirme Anahtarıdır.
Başlıklar ve Ölçütler Tablosu
6