TÜBİTAK’ın Doğa Eğitimi ve Bilim Okulu Projelerinde Sürdürülebilir Başarı Sağladık
TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı 2024/1. çağrısı başvuru sonuçları açıklanırken, Üniversitemizden iki projenin desteklenmeye hak kazanmasıyla birlikte bu alandaki başarı performansında istikrarlı başarı ivmesi sağlandı. Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulundan Doç. Dr. Yunus Kaya’nın yürütücülüğünü yaptığı “Dedem Korkut Diyarında Bilimin Işında” başlıklı proje ve Öğretim Görevlisi Derya Yarımkaya'nın yürütücülüğünü yaptığı "Geleceğin Sınıf Öğretmenleri, Gelecek İçin Yeterliliklerini Geliştiriyor" başlıklı proje, 2025 yılı içerisinde TÜBİTAK desteğiyle hayata geçecek.
Türkiye genelinde yapılan 600 başvuru arasından kabul edilen 108 proje arasında yer alan iki proje, Üniversitemizin bu alanda her yıl istikrarla sergilediği başarı performansının bir göstergesi oldu. Doç. Dr. Kaya’nın projesi 24-27 Haziran tarihlerinde, Öğr. Gör. Yarımkaya’nın projesi ise 6-10 Ekim tarihlerinde gerçekleşecek.
*Gençler Dede Korkut’un İzinde Bilim Öğrenecek*
Destek kazanan projesini Dede Korkut’un kimliğiyle sentezleyen Doç. Dr. Kaya, projenin genel çerçevesiyle ilgili şunları söyledi:
“Ülkemizin geleceği ve mimarları olan öğrencilerimize, projemiz kapsamında bütünleşik bir anlayışla mühendislik ve teknoloji başta olmak üzere farklı disiplin alanlarında düzenlenecek bilimsel etkinlikler aracılığıyla; deprem konusunda farkındalıklarının artırılması, elektronik devre tasarımı ve programlama konusunda temel beceriler kazandırılması, hayvan sevgisi ve bakım sorumluluğu aşılanması, eğitsel oyunlar ile matematiğin sevdirilmesi, rüzgar enerjisi gibi doğal kaynakların farkına varılması ve kullanımı, dijital ve etkileşimli içerik oluşturulması, işbirliği içinde çalışabilme becerisi kazandırılması, doğa ve çevre bilinci oluşturulması, yeryüzünün oluşumuyla ilgili farkındalık oluşturulması, hayal gücünü ve yaratıcılığı destekleyerek üretken bir neslin gelişimine katkı sağlanması, matematiksel modelleme ve simülasyon becerisi kazandırılması, yapay zeka başta olmak üzere teknoloji kullanımı bilincinin artırılması, beslenme alışkanlıklarına yönelik farkındalık oluşturulması, bilime ve bilim insanına yönelik tutumlarına katkı sağlanması amaçlanmıştır. Proje hedef kitlesi, Bayburt ili merkez ortaokullarının 2024-2025 eğitim-öğretim yılında 6 ve 7. sınıflarında öğrenim gören 30 öğrenci olarak belirlenmiştir. Projemizde planlanan etkinlikler 24-27 Haziran 2025 tarihlerinde gerçekleştirilecektir. Etkinliklerimizde, alanlarında uzman ve deneyimli 9 akademisyen ve 1 mühendis eğitmen görev alacaktır.”
Proje ekibinde Kaya’nın yanı sıra araştırmacı olarak Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Özdemir ile Dr. Öğr. Üyesi Ramazan Şimşek; eğitmen olarak ise üniversitemizden Prof. Dr. Rabil Ayazoğlu, Doç. Dr. Emre TEKCE, Doç. Dr. Mehmet UYAR, Doç. Dr. Sinan KUL, Dr. Öğr. Üyesi Erdal İĞMAN, Dr. Öğr. Üyesi Erman Kadir ÖZTEKİN, Dr. Öğr. Üyesi Murat CAMUZCUOĞLU, Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Alptekin ENGİN, Dr. Öğr. Üyesi Sebahat ÖZTEKİN ve Bilg. Müh. Hulusi Mehmet TANRIKULU yer alacak.
*Gelecek Temasıyla Fark Ortaya Koyan Öğretici Vizyonu*
Desteklenen bir diğer projenin yürütücüsü olarak projesi hakkında bilgi veren proje yürütücüsü Öğr. Gör. Derya Yarımkaya, şu açıklamalarda bulundu: "Bu projede, mesleki yaşamlarında öğretim sürecini planlayacak sınıf öğretmeni adaylarına, okul içi ve dışı öğrenme ortamlarında kullanabilecekleri bilimsel etkinlikler, materyaller ve araştırma-sorgulamaya dayalı planlar konusunda destek sağlamayı amaçlıyoruz. Karma araştırma yöntemi doğrultusunda tasarlanan projeye, üniversitelerin sınıf öğretmenliği programlarının 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören, cinsiyet açısından eşit dağılım gösteren ve daha önce benzer bir projede yer almamış 24 sınıf öğretmeni adayı katılacak."
Projenin uygulama sürecinde yaratıcı drama, storigami, teleskop kullanımı, artırılmış gerçeklik, oryantiring, argümantasyon, diskalkuli, organik tarım, arıcılık, eğitsel oyunlar, robotik kodlama, bocce, doğada fotoğrafçılık, ebru sanatı, fen deneyleri, yenilenebilir enerji, dart, dijital öyküleme, orff-ritim atölyesi, kariyer danışmanlığı, materyal geliştirme, ders planı oluşturma, sanal gerçeklik ve Web 2.0 araçları gibi 24 farklı etkinlik yürütülecek. Etkinlikler, 29 akademisyen ve 2 öğretmenin katkılarıyla zengin öğrenme materyallerinin bulunduğu ortamlarda gerçekleştirilecek. Süreç sonunda öğretmen adaylarının araştırma-sorgulamaya dayalı planlar hazırlamaları ve bu planları uygulamaları sağlanacak.
Proje ekibinde, Bayburt Üniversitesi, Avrasya Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi ve Trabzon Üniversitesi olmak üzere 8 farklı üniversiteden 32 akademisyen ve Bayburt İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile Trabzon Özdemir Bayraktar Bilim Merkezi'nden 2 öğretmen yer alıyor. Proje ekibi Yarımkaya dışında şu isimlerden oluşuyor: Prof. Dr. Mutlu Türkmen, Prof. Dr. Mahir Kadakal, Prof. Dr. Ali Savaş Bülbül, Prof. Dr. Ümmügülsüm Erdoğan, Prof. Dr. Murat Kul, Prof. Dr. Ahmet İlhan Şen, Prof. Dr. Yasin Ünsal, Prof. Dr. Levent Akgün, Prof. Dr. Sibel Er Nas, Prof. Dr. Güntay Taşcı, Prof. Dr. Abdullah Başci, Doç. Dr. Ufuk Töman, Doç. Dr. Erkan Yarımkaya, Doç. Dr. Mehmet Kokoç, Doç. Dr. Didem Güleryüz, Doç. Dr. Ümit Yıldırım, Doç. Dr. Huriye Kadakal, Doç. Dr. Yaşar Erdoğan, Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Tuğba Sekban, Dr. Öğr. Üyesi Feyza Çavuşoğlu, Dr. Öğr. Üyesi Emirhan Aktaş, Dr. Öğr. Üyesi Faruk Arıcı, Dr. Öğr. Üyesi Uğur Aydemir, Dr. Öğr. Üyesi Sinem Miraç Öztürk, Dr. Burak Batuhan Gürbulak, Öğr. Gör. Sinem Çol, Öğr. Gör. Yavuz Kaan Konuk, Öğr. Gör. Semin Işık, Öğr. Gör. Mehmet Memiş, Öğr. Gör. Mehmet Asif Alan, Araş. Gör. Havva Yaman, Öğretmen İdris Karateke ve Öğretmen Şeyma Nur Bekar.
Rektörümüz Prof. Dr. Mutlu Türkmen, her iki projede yer alan akademisyenleri tebrik ederek “Üniversitemizin akademik bilgi birikiminin toplumsal faydaya dönüşmesinde katkı sağlayan proje ekiplerimizi kutluyor, başarılarının devamını diliyorum.” ifadelerini kullandı.