Lisansüstü Eğitim Enstitümüzde yürütülen programlar da verilen eğitimin temel amacı; alanında donanımlı, en az bir yabancı dil bilen, araştıran, eleştiren, kazandığı bilgileri esnek ve yaratıcı biçimde kullanabilen, ulusal ve küresel alanda kendilerine ihtiyaç duyulan mezunlar yetiştirmektir.
- Bayburt Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitümüz 05 Temmuz 2019 tarihli ve 30822 sayılı Resmî Gazete ekinde yer alan, 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu'nun Ek 30. maddesine istinaden 1268 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile kurulmuştur.
- Bayburt Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsümüz Yükseköğretim Kanununun 19. Maddeleri uyarınca 2008 yılında kapatılan Fen Bilimleri Enstitüsü ve Sosyal Bilimler Enstitüsü yerine kurulmuştur.
- 2024-2025 eğitim öğretim yılında 22 Ana Bilim Dalına Bağlı 4 tezsiz yüksek lisans, 26 tezli yüksek lisans ve 8 doktora programları ile aktif olarak eğitim öğretim hizmeti vermektedir.
1. Birimlerimiz:
a. Enstitü Sekreterliği:
- Enstitüde Çalışan İdari Personellerin eğitim, bilgi ve beceri durumlarına göre iş bölümünü denetimini sağlamak,
- 657 Sayılı DMK 10. Maddesi gereği amiri olduğu kuruluş ve hizmet birimlerinin maiyetindeki memurlarını yetiştirmek, hal ve hareketlerini takip ve kontrol etmek,
- Birinci sicil amiri olarak idari personelin izinlerini Enstitüdeki iş ve işleyişi aksatmayacak şekilde düzenlemek,
- İdari ve akademik personelin özlük hakkı işlemlerinin kontrolünü ve yürütülmesini sağlamak,
- Enstitü müdürlüğüne gelen iç- dış bütün yazışmaları zamanında, düzgün ve kontrollü yapılmasını sağlamak,
- Başta özlük dosyaları olmak üzere güncel ve arşiv dosyalarının denetimini sağlamak,
- Müdürlük makamına sunulacak yazıları kontrol ederek parafe etmek,
- Enstitünün güvenliği ile ilgili önlemleri almak
- Temizlik birimlerini denetlemek ve kontrol altında tutarak yönetmek,
- İş sağlığı ve güvenliği ve sivil savunma alanlarındaki çalışma ve toplantılara Enstitüyü temsilen katılarak konu ile ilgili denetimleri ve alınabilecek önlemleri sağlamak,
- İdari personel kadro ihtiyaçlarını planlayarak ilgili birimlere bildirmek,
- Personelin performansına göre değerlendirerek gerekli gördüğü durumlarda rotasyona tabi tutmak,
- Enstitünün eğitim-öğretim, akademik ve idari personel ve fiziki mekânı ile ilgili istatiksel bilgileri tutmak ve güncellemek,
- Verilen bütçenin planlamasını yaparak harcama yetkilisine sunmak,
- Enstitünün hafta içi ve hafta sonu eğitim-öğretime hazır olmasını sağlamak,
- Enstitü Kurul ve Enstitü Yönetim Kurulu yazılarının gündemlerinin hazırlatarak alınan kararların ilgililere dağıtımını kontrol etmek,
- Enstitü Personelinin mesai saatlerine riayetini ve 657 DMK’nın öngördüğü kılık kıyafetlerde mesaide bulunmasını sağlamak,
- Müdürün veya üst yönetimin alanı ile ilgili vereceği diğer işleri yapmak ile yükümlüdür.
b. Yazı İşleri Birimi:
- Büro işlerinin zamanında ve düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlamak,
- Gelen ve giden evrakları kayıt altında tutarak ilgili birim/bölüm ve makamlara ulaştırılmasını sağlamak,
- Her türlü tebligatı almak ve alınmasını sağlamak, gelen ve giden yazışmalar için dosya planına göre güncel ve arşiv dosya tutmak,
- Yazıları genelge ve talimatlar dahilinde doğru ve düzgün olarak yazarak günlü, önemli, ivedi ve gizli evraklar ile ilgili işlemleri titizlikle yürütmek,
- Yıl sonlarında arşivlenmesi gereken evrakları kaldırmak, süresi dolanları imha etmek ya da geri kazandırmak için güvenilir kuruluşlara teslim etmek,
- Yasa ve yönetmeliklerde yapılan değişiklikleri izlemek ve amirinin alanı ile ilgili vereceği diğer işleri yapmak ile yükümlüdür.
c. Personel ve Özlük İşleri Birimi:
- Enstitü nakil, atama ve istifa değişikliği işlemlerini yürütmek ve ilgili birimlere gerekli bilgileri aktarmak,
- Görevlendirme, rapor alan ya da izne ayrılan personelle ilgili bilgileri arşivinde bulunan özlük dosyasına işlemek ve gerekliliği bulunan işlemleri tahakkuk bürosuna bildirmek,
- İdari personelin görevde yükselme tarihleri ve askerlik işlemleri ile ilgili zaman dilimlerini takip ederek Enstitü Sekreterliği’ne bildirerek konu ile ilgili gerekli yazışma ve başvuruların zamanında yapılmasını sağlamak,
- Enstitüye ya da kişilere ait her türlü bilgi ve belgeyi korumak, ilgisiz kişilerin eline geçmesini önlemek,
- Özlük dosyalarının ya da diğer yazıların başkaları tarafından görülüp okunması, incelenmesi ya da bunlardan belge alınmasına engel olmak,
- Mal beyanlarının 3628 sayılı Mal Bildirimi Kanuna göre alınması, gizlenmesi ve ilgili yerlere gönderilmesinin sağlanması ile diğer beyan ve bildirilerin gönderilmesi sağlamak,
- İdari Personellere ait düzenli olarak zaman (Mesai Saatleri giriş-çıkış) çizelgesi oluşturmak,
- Üst makamlara, diğer kurum ve kuruluşlara gönderilen evrakların bir nüshasını muhafaza etmek,
- Yılsonlarında arşivlenmesi gereken evrakları kaldırmak, süresi dolanları imha etmek ya da geri kazandırmak için arşiv görevlisine teslim etmek,
- Yasa ve yönetmeliklerde yapılan değişiklikleri izlemek,
- Enstitü ile ilgili istatiksel bilgileri tutmak ve amirinin alanı ile ilgili vereceği diğer işleri yapmak ile yükümlüdür.
d. Taşınır Kayıt, Kontrol ve Satın Alma Birimi:
- Tüketim ve demirbaş (eğitim malzemeleri, kırtasiye, bina bakım ve onarım malzemeleri, ahşap ve metal malzemeleri, elektronik donanım ve teknolojik malzemeleri, makine ve teçhizat alım ve bakımları vb.) malzemelerinin ihale ile satın alım işlemlerini yapmak,
- Enstitünün tüketim ve demirbaş malzeme ihtiyaçlarını tespit etmek,
- Muayenesi ve/veya kontrolü gereken taşınır malzemelerin tahlil ve kontrolünü takip etmek,
- Satın alınan tüketim ve demirbaş malzemelerini kayıt altına almak için ambar memuruna teslim etmek, ambar memurunun bulunmadığı hallerde ambar memurunun görevlerini yapmak,
- İhale ve satın alım işlemlerinde tutulan evrakların arşivlenmesini yapmak,
- İhale ve satın alım işlemlerinin kanun ve yönetmeliklere uygun bir şekilde yapılmasını sağlamak,
- Hizmet alımı ile ilgili işlemleri yürütmek,
- Taşınırların yılsonu sayım işlemlerini yaparak sayım cetvellerini düzenleyerek Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığına iletmek,
- Taşınır işlem fişi, zimmet fişi, sayım tutanağı vb. evrakların düzenlenmesini, kayıt altına alınmasını ve arşivlenmesini sağlamak,
- Kullanımdan düşen demirbaş malzemelerinin tespitini yaparak ilgili birim veya komisyona bildirmek,
- Harcama cetvellerini aylık olarak mutemetlik ile eşgüdümlü olarak takip etmek
- Tüketim ve demirbaş malzemelerinin alım evraklarında maddi hatanın bulunmamasını sağlamak,
- Görev ve yetkileri içerisinde bulunan konularda kurum içi ve kurum dışı yazışmalar yapmak ve amirinin alanı ile ilgili vereceği diğer işleri yapmak ile yükümlüdür.
e. Tahakkuk Birimi:
- Görevlendirildiği birimin bütün işlemlerini kurum mevzuatı çerçevesinde, etkinlik ve verimlilik ilkelerine uygun, kurum bütçe ve iş programlarını dikkate alarak yönetmek,
- Bütçe işlemlerini, satın alma birimi ile birlikte gerçekleştirmek, kayıtlarını tutmak ve raporlarını hazırlamak,
- Bütçe uygulama sonuçlarını satın alma birimi ile birlikte raporlamak; sorunları önleyici ve etkinliği artırıcı tedbirler üretmek,
- Bütçe ödeneklerinde ödeneklerin dengeli ve verimli bir şekilde kullanılması için gerekli tedbirleri almak ve yönetime bilgi vermek,
- Ödenek aktarmaları ve yedek ödenek taleplerini sonuçlandırmak,
- Ödenek üstü harcamalar yapılmamasına dikkat etmek,
- Resmi yazışma yoluyla gerçekleştirilen her türlü bütçe ödenekleri revize işlem kayıtlarını “e-bütçe” programına işlemek ve dosya dolabındaki ilgili klasörlerde muhafaza etmek,
- Maaş, idari görev ücretleri, tedavi ve ilaç giderleri, yurtiçi ve yurtdışı geçici ve sürekli görev yollukları, ek ders ücretleri, sınav ücretleri, fazla mesai ücretleri ve fakülte haberleşme giderlerinin ilgili mevzuatına göre tahakkuk ve muhasebe işlemlerini yapmak,
- Muhasebe hizmetlerine ilişkin defter, kayıt ve belgeleri usulüne uygun olarak tutmak, muhafaza etmek, denetime hazır bulundurmak,
- Görevleri ile ilgili kanun, tüzük, yönetmelik, genelge, talimat gibi düzenlemelerle ilgili çalışmaları takip ederek bilgi sahibi olmak, görev ve yetkileri içerisinde bulunan konularda kurum içi ve kurum dışı yazışmalar yapmak,
- Bağlı olduğu süreç ile ilgili olarak üst yönetici/yöneticileri tarafından verilen diğer işleri ve işlemleri yapmak ile yükümlüdür.
2. Kurullar
a. Enstitü Kurulu
Enstitü kurulu, müdürün başkanlığında, müdür yardımcıları ve enstitüyü oluşturan ana bilim dalı başkanlarından oluşur. Enstitü kurulu akademik bir organ olup aşağıdaki görevleri yapar:
- Enstitünün, eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayım faaliyetleri ve bu faaliyetlerle ilgili esasların, plan, program ve eğitim-öğretim takviminin kararlaştırılması,
- Enstitü yönetim kuruluna üye seçilmesi.
- Bu kanunla verilen diğer görevleri yapmaktır.
b. Enstitü Yönetim Kurulu
Enstitü yönetim kurulu, müdürün başkanlığında, müdür yardımcıları, müdürce gösterilecek altı aday arasından enstitü kurulu tarafından üç yıl için seçilecek üç öğretim üyesinden oluşur.
Enstitü yönetim kurulu, idari faaliyetlerde müdüre yardımcı bir organ olup aşağıdaki görevleri yapar:
- Enstitü kurulunun kararları ile tespit ettiği esasların uygulanmasında müdüre yardım etmek,
- Enstitünün eğitim-öğretim, plan ve programları ile takvimin uygulanmasını sağlamak,
- Enstitünün yatırım, program ve bütçe tasarısını hazırlamak,
- Müdürün Enstitü yönetimi ile ilgili getireceği bütün işlerde karar almak,
- Öğrencilerin kabulü, ders intibakları ve çıkarılmaları ile eğitim-öğretim ve sınavlara ait işlemleri hakkında karar vermek.
c. Birim Danışma Kurulu
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü yürütmekte olduğu eğitim-öğretim programları kapsamında araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin etkinliğini ve kalitesini arttırmak üzere ilgili paydaşların katılımı ile danışman kurulunu oluşturur.
Birim danışmanlık kuruluna müdür başkanlık eder. Kurul üyeleri 3 yıl için seçilir. Görevden ayrılan üyenin yerine yenisi aynı usulle seçilir. Siyasi partilerin merkez ve taşra teşkilatındaki yöneticiler, yönetim, yürütme ve denetim kurulu üyeleri danışma kurulunda yer alamaz.
Birim danışma kurulu aşağıdaki görevleri yapar:
- Eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme ve topluma hizmet alanlarında etkili bir biçimde yürütülmesini sağlamak amacıyla tavsiyelerde ve girişimlerde bulunmak,
- Güncel, uluslararası ve ulusal bölgesel ihtiyaçlar ile mezunların sahip olması beklenen yetkinlikleri dikkate alarak eğitim-öğretim programlarının oluşturulması ve güncellenmesinde tavsiyelerde bulunmak.
3. Kalite/Yönetim Sistemi
a. Birim Kalite Komisyonu
- Üniversitenin stratejik planı, kalite politikası ve kalite hedefleri doğrultusunda, birimde, kalite sistemi kurulması ve akreditasyonu sürecinde yapılacak; uygulama, denetim, geliştirme, dokümante etme, güncelleme gibi kalite süreçleriyle ilgili her türlü çalışmanın yürütülmesini sağlamak,
- Birim iç değerlendirme raporunu hazırlamak,
- Birimde kalite yönetim/güvence sistemi ile ilgili bağımsız değerlendirme kuruluşları tarafından yapılacak değerlendirme ve belgelendirme çalışmaları için gerekli hazırlıkları yapmak; denetim sürecinde bu kuruluşlara her türlü desteği vermek,
- Komisyon kararlarını, Koordinatörlüğün taleplerini enstitünün tüm ana bilim dalı başkanlıklarına duyurmak; bu talepler doğrultusunda yapılacak faaliyetlere, kalite uygulamalarına destek olmak, sonuçlarını izlemek,
- Birim faaliyetleriyle ilgili olarak hazırlanacak yıllık faaliyet raporunu Kurumca belirtilen takvime uygun olarak Koordinatörlüğe sunmak,
- Birim risk yönetimi çalışmalarının yapılmasını, risk değerlendirmesi matrisleri ve raporlarının hazırlanmasını sağlamak,
- Birimde yürütülen programların, öğrenme çıktılarına dayalı ve TYYÇ gereklerini sağlayacak biçimde yapılandırılması ve sürecin akademik personelce hizmet akreditasyonu gereklerine uygun olarak yürütülmesi için gerekli bilgilendirmeyi yapmak ve uygulamayı izlemek,
- Bu Yönerge’nin amir hükümleri doğrultusunda, Komisyon ve Kalite Koordinatörlüğü tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak kalite yönetim sistemiyle ilgili diğer çalışmaları yürütmek.
b. Öğrenci Kalite Komisyonu
Öğrenciler arasında akreditasyon ve kalite süreçlerine yönelik farkındalık düzeylerini artırmak ve öğrencilerin yürütülen faaliyetler ile karar alma süreçlerine katılımını sağlamak amacıyla her ana bilim dalından bir öğrenci resmi yazışmalarla belirlenerek öğrenci kalite komisyonu kurulmuştur.
Öğrenci kalite komisyonu aşağıdaki görevleri yapar:
- Yükseköğretimde kalite kültürünün öğrenciler tarafından içselleştirilmesi ve yaygınlaştırılmasını sağlamaya yönelik çalışmalar yapmak,
- Öğrencilerin yükseköğretimdeki kalite güvencesi süreçlerine ilişkin katılımlarını artırmak,
- Gerçekleştirilen çalışmalara ilişkin arşiv oluşturmak,
- Komisyon tarafından ilgili yıl içerisinde yapılan çalışmalara ilişkin faaliyet raporu hazırlamak ve Kurul’a sunmaktır.